6 km tempotrening

6

6 km tempotrening. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med tempotrening uten pauser for å øke aerob kapasitet og evnen til å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å trene opp evnen til å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom.

Gjennomføring av treningsøkt

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

2 km rolig oppvarming

6 km tempotrening uten pauser

2 km for å jogge ned

Tempotreningen ble gjennomført i en kort rundløype som er relativt krevende. Jeg økte intensiteten gradvis inntil jeg løp med 86-89 prosent av makspuls de siste 1-2 kilometerne. Jeg måtte senke farten de siste kilometerne, noe som kan tyde på at jeg har løpt med for hard intensitet de første kilometerne. Neste tempotrening må jeg antakelig åpne i et litt roligere tempo.

Relaterte artikler:

Hvordan bli raskere på 5 km med tempotrening

Hvordan løpe halvmaraton raskere med tempotrening

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg