6 grunner til at løping ikke er hva det kan være

0
101
6 grunner til at løping ikke er hva det kan være

Lær mer om årsaker til at mange har et anstrengt forhold til løping, og hva som kan bli gjort for å gjøre løping til den fantastiske treningsformen det er.

Hvorfor løping blir uglesett

Løping er en effektiv måte å trene, men har blant mange ufortjent dårlig rykte. Utsagn som at løping er kjedelig og for hard trening går igjen. Myter som løping ikke er noe for de som er dårlig form og ikke er noe for gamle, er også utsagn som går igjen. Andre igjen kan ha en oppfatning av at løping er synonymt med skader. Noen oppfatninger om løping er mer seiglivede enn andre, men for felles for alle er at de kan bidra at løping ikke er hva det kunne ha vært. For å avlive myter og feiloppfatninger om løping, trengs det kompetanse, og med den kompetansen trene løping på en måte som gjør det til en motiverende og effektiv treningsform.

1. Du har ikke noe mål med treningen

Å ikke ha et spesifikt mål med treningen, kan bidra til at du ikke får den formutviklingen du ønsker deg. Det kan være at du trener uten et treningsprogram, eller trener etter tilfeldighetsprinsippet, når du føler for å trene. Det er vel og bra, men å ha en klar målsetning for hva du ønsker å oppnå med løpetreningen, kan bidra til at du trener mer regelmessig og blir i enda bedre form. Ha som mål å trene for et løp, eller forbedre tiden på et løp.

2. Du trener mer løping enn kroppen din tåler

Å trene mer enn hva kroppen din klarer å absorbere av løpetrening, er vanlig blant nybegynnere og mer erfarne løpere, men kan få enda større konsekvenser for nybegynnere, med tanke på motivasjon for løpetrening og skader. Mange løpere har en oppfatning av hvor mye løpetrening som må til for å komme i form. Ofte er denne oppfatningen ikke samsvar med hva kroppen din faktisk tåler. Hodet vil ofte mer enn kroppen. Løping er ikke hva det kunne ha vært når du trener til du stuper på omtrent hver treningsøkt.

3. Du trener for hardt

Mange trener for hardt, uten at de selv kanskje er klar over det, fordi de har en oppfatning om at det å trene løping er og skal være hardt. For utrente kan løping være hardt selv i et rolig joggetempo. Intensiteten må ned når du trener løping, og så mye som 80 prosent av løpetreningen eller mer må bli gjennomført med lav intensitet. Ha fokus på å trene med lav intensitet, når du trener løping!

4. Du tror løping gir høy risiko for skader

Ja, løpere blir skadet, og blant langdistanseløpere blir mange skadet. Men det betyr likevel ikke at du har høy risiko for å bli skadet. Størsteparten av de som blir skadet blir det fordi de trener feil. Restitusjonstiden er for kort, slik at kroppen ikke får tid til å hente seg inn igjen. For mye hard trening er en versting med tanke på risiko for å bli skadet. Du må lytte til kroppen og sørge for å hvile når du er sliten, stiv og støl. Selv om det ikke er farlig å trene når du er stiv og støl, er det et tegn på overbelastning som du må ta på alvor.

5. Du varierer ikke tilstrekkelig når du trener løping

For lite variasjon når du trener løping, kan gjøre treningen monoton og kjedelig, noe som kan gå hardt utover motivasjonen din for å trene løping. Skaderisikoen kan også øke, i og med at du ikke får variert med tanke på hvordan du belaster når du trener løping. Ha fokus på å variere med tanke på hva du trener av løping, med hvilken intensitet du trener og på hvilket underlag du trener.

6. Du trener ikke regelmessig

Trener du etter tilfeldighetsprinsippet, ved at du trener uten mål og mening, vil det ofte føre til at du ikke greier og opprettholde kontinuitet i treningen. Du kan trene bra i perioder, for så å ha perioder der du ikke trener i det hele tatt. Du har en god formutvikling en periode, for så å slippe deg ned igjen formmessig. Slik jo-jo trening er en krevende og lite motiverende øvelse som bidrar til at løping ikke er hva det kunne ha vært. Du skal trene regelmessig. Selv om det er korte, hyppige og effektive treningsøkter, vil det bidra til å opprettholde formnivået ditt oppe, og sørge for en jevn og god formutvikling.

Gjør løping til alt det løping skal være

Løping er en fantastisk treningsform, og du kan ha en kontinuerlig formutvikling (alltid) dersom du følger prinsippene gitt i artikkelen her. Å tilpasse treningsmengde og intensitet etter ditt formnivå, og ha en gradvis økning med dette som utgangspunkt, vil det gi de beste forutsetningene for at du skal få mest mulig ut av løpetreningen din. Gjør løping mer motiverende ved at du varierer med hvordan du trener, og sørg for nok restitusjon. Gjør løping til det løping skal være, og du er på god vei til å gjøre løping til en viktig del av din livsstil.

Relaterte artikler:

Hvordan trene løping med lav intensitet

Riktig løpeteknikk for å løpe raskere og mer effektivt