5×800 meter og 5×200 meter intervall

0
356
5×800 meter og 5×200 meter intervall

5×800 meter og 5×200 meter intervall. Denne treningsøkta ble gjennomført med 800 meter langintervall som ble avsluttet med 200 meter sprintintervall.

Målet med treningsøkta

Formålet med intervalltreningen er å forbedre aerob kapasitet, mens sprintintervallene skal forbedre fart og løpsøkonomi.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Gjennomføring av treningsøkt

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

  • Rolig oppvarming i 2 km
  • 5×800 meter intervall med 90 sekunder pause mellom hvert intervall
  • 5×200 meter intervall med 2 minutter pause
  • 2 km for å jogge ned

Jeg har valgt å ha lange pauser på intervallene i denne treningsøkta, slik at jeg kunne presse meg enda mer på hvert intervall. Det kan godt hende at pausene på 800 meter intervallene kunne vær enda lenger. Løypa jeg gjennomførte disse intervallene er relativt krevende med mye stigning og enkelte flate partier. Dette var en tøff treningsøkt der du hele tiden trener på grensen av hva du tåler, og jeg følte at det ikke var så mye mer å gi på den siste sprintintervallet.

Relaterte artikler:

Progressiv intervalltrening med aktiv hvile

Hvordan trene 4×4 intervalltrening




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her