5×1000 meter intervall

5

5×1000 meter intervall. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med 5×1000 meter intervall med hard intensitet.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å øke aerob kapasitet ved å løpe nær VO2 maks.

Gjennomføring av treningsøkt

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

  • 2 km rolig oppvarming
  • 5×1000 meter intervall med 2 minutters pause mellom hvert intervall
  • Jogget ned 2 km avslutningsvis

Jeg la inn relativt lange pauser for at jeg skulle ta meg skikkelig ut når jeg løp 1000 meterne. Likevel føler jeg at jeg ikke fikk tatt meg skikkelig ut. På maks lå jeg rundt 90 prosent av makspuls. En annen ting er at tempoet sank for hvert intervall jeg løp, noe som kan tyde på at jeg løp for hardt. Neste intervalltrening kommer jeg til å senke intensiteten noe, slik at jeg løpe jevnt tempo alle intervallene.

Relaterte artikler:

1000 meter intervaller

Progressiv intervalltrening

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg