5 tips for å restituere raskere

5

5 tips for å restituere raskere

5 tips for å restituere raskere. Lær mer om hva du kan gjøre for å restituere raskere for å ha en bedre formutvikling og redusere risikoen for skader.

Hvordan restituere raskere

Nok restitusjon er forutsetning for at du skal bli i bedre form, og noe mange som trener er opptatt av. Det finnes få snarveier til raskere restitusjon, men det er noen enkle grep du kan som kan bidra til at du restituerer raskere.

1. Trene for å restituere

I stedet for å se på restitusjon som et nødvendig onde du bare må har for å bli bedre form, og restituere for å kunne trene enda mer, kan du heller trene for å restituere. Se på restitusjon som en belønning for all treningen du har lagt ned, og tenk at det er når du restituerer at du blir i bedre form. Skap et behov for restitusjon, og gjør restitusjon til en del av treningsopplegget ditt.

2. Planlegge restitusjon

Planlegge restitusjon på lik linje med treningen du skal gjennomføre. Når du vet hvor viktig restitusjon er med tanke på formutvikling og forebygging av skader, bør det være enklere å prioritere restitusjon på lik linje med trening. Strukturere restitusjonen som du gjør med treningen, og restituere ellers ved behov.

3. Stigningsløp etter trening med vekslende intensitet

Gjennomføre raske stigningsløp etter lette og harde treningsøkter. Stigningsløp der du øker farten gradvis over et kort tidsrom, med korte pauser mellom hver, kan bidra til å øke blodgjennomstrømningen, som igjen kan bidra til raskere restitusjon. 5×20 sekunders stigningsløp er alt som skal til.

4. Progressiv trening med høyere intensitet

Progressiv intervalltrening og annen trening med høyere intensitet kan bidra til raskere restitusjon. Når du trener progressivt ved at du øker intensiteten gradvis, kan det bidra til at du ikke gjennomfører for hard trening, og på den måten restituerer raskere. Progressiv trening kan også bidra til å forebygge skader, fordi kroppen får en gradvis tilvenning til høyere belastning.

5. Hovedvekt av trening med lav intensitet

La hovedvekten av treningen du gjennomfører være med lav intensitet. Å trene med lav intensitet reduserer risikoen for skader, og du restituerer raskere når mye av treningen blir gjennomført med lav intensitet. Dette er et prinsipp som også eliteutøvere trener etter.

5 tips for å restituere raskere

Å gjennomføre nok restitusjon er ved siden av trening det beste måten du kan bli i bedre form. Å restituere raskere henger derfor ubønnhørlig sammen med å restituere nok. Trener du hele tiden med et underskudd på restitusjon vil du til slutt stagnere og til og med bli i dårligere form. I verste fall kan du pådra deg skader.

Relaterte artikler:

Restitusjonstid når du trener løping med høy intensitet

Trening som gir raskere restitusjon

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg