5 måter som gjør deg raskere til å løpe

0
22
5 måter som gjør deg raskere til å løpe

Ønsker du å bli en raskere løper? Her får du 5 måter du kan trene løping på som vil gjøre deg til en raskere løper.

Bli en raskere løper

Alle vil bli raskere til å løpe, i hvert fall nesten alle. For å bli en raskere løper må du trene løping i et raskere tempo. Det kan du få til gjennom smarte måter å trene løping på, der du legger inn ulike typer fartstrening relativt ofte. Hyppigheten på disse treningsøktene vil avhenge av hvor lange og harde de er, så kunsten er å trene opp hurtighet på en måte som ikke fører til for lang restitusjonstid.

1. Progressiv løping gjør deg raskere til å løpe

Du bør gjennomføre all hurtighetstrening med løping progressivt. Det innebærer at du øker intensiteten gradvis. Trener du intervall kan du øke intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Progressiv løping gjør muskulaturen bedre forberedt på trening med høyere belastning, og effekten kan bli bedre, samtidig som du reduserer risikoen for å bli skadet.

2. Kortintervaller gjør deg raskere til å løpe

Kortintervall er den klassiske intervalltreningen for deg som vil bli raskere til å løpe. Kortintervall er noe de aller fleste kan gjennomføre. Varigheten er kort, og selv om intensiteten ofte er høy, vil være belastningen og restitusjonstiden være relativt lav, avhengig av intensitet og antall intervaller du gjennomfører. Kortintervall kan ha en lengde på alt fra 100-400 meter eller 1-2 minutter, med tilpassede pauser mellom hvert intervall.

3. Sprintintervaller gjør deg raskere til å løpe

Ta steget videre og trene eksplosive sprintintervaller. Dette er korte intervaller som blir løpt med tilnærmet maksimal intensitet. Det er ekstremt viktig at oppvarmingen er grundig når du skal trene sprintintervaller, slik at du unngår å pådra deg skader. Trene sprintintervaller med en lengde på alt fra 30-200 meter, og sørg for å ha lange pauser mellom hvert intervall. Når du trener hurtighet med så høy intensitet, må du beregne lenger tid på å restituere.

4. Stigningsløp gjør deg raskere til å løpe

Stigningsløp kan være en meget effektiv måte for å bli raskere til å løpe. Stigningsløp kan du bruke som avslutning av oppvarmingen, for å forberede muskulaturen på høyere belastning. Du kan også avslutte med stigningsløp etter hard trening for at avfallsstoffer raskere skal bli transportert ut av muskulaturen. Å trene stigningsløp etter rolige løpeturer kan trigge de raske muskelfibrene dine, slik at du opprettholder hurtigheten din.

5. Restitusjon gjør deg raskere til å løpe

Hvordan kan restitusjon gjøre deg raskere til å løpe? Når du restituerer leges muskulaturen, og du blir sterkere og raskere. Når du er ferdig restituert, vil du på sikt yte bedre når du trener løping med varierende intensitet. Du vil bli raskere ved en gitt intensitet. Planlegge når du skal restituere, og restituere ellers etter behov.

Du vil bli raskere til å løpe

Disse 5 måtene å trene løping på, vil ikke kreve alt for mye, heller ikke sprintintervallene. Selv om sprintintervallene blir løpt med tilnærmet maksimal intensitet, vil det være med relativt kort varighet og lange pauser mellom hvert intervall. For de andre måtene å trene opp hurtighet, skal intensiteten være fra moderat til hard.

Relaterte artikler:

Hvordan bli en raskere løper

Øvelser for spenst og hurtighet