5 km testløp

5

5 km testløp. Denne treningsøkta gjennomførte jeg et 5 km langt testløp på bane, og resultatet var ikke helt som forventet.

Målet med testen

Målet med økta var å gjennomføre et testløp, og gjennomføre en lignende test 4-6 uker senere for å se om det har vært en positiv formutvikling.

Gjennomføring av testløp

Følgende ble gjennomført denne økta:

Det var ikke noe å si på forholdene, med 15 grader og sol. Resultatet av testløpet var, om ikke elendig, i beste fall urovekkende. Jeg løp 5 km på 24:02, og kan ikke huske sist jeg løp så dårlig på 5 km. Jeg kjente fra første km at dette gikk tungt, og selv om jeg lå rundt terskel det meste av løpet, gikk det ikke fort. 4:48 per km er sakte, når du er vant til å løpe rundt 4:15 per km. Fjorårets maraton ble løpt på 4:56 per km, så denne 5 kilometeren gikk ikke særlig raskere. Likevel; Det er bare å riste av seg dette og brette opp ermene og trene systematisk for å bli bedre.

Mitt “magiske” VDOT nummer blir ut fra denne testen 40, noe som ville tilsvart en estimert sluttid på maraton på 3 timer og 49 minutter. Helt ærlig vet jeg at jeg ikke hadde greid å løpe så raskt heller, hvis jeg skulle løpt maraton i dag. Fremover kommer jeg til å justere ned hastigheten på trening med lav, moderat og hard intensitet ned, slik at jeg trener mer i tråd med mitt formnivå.

Relaterte artikler:

5 km testløp på bane

10 km testløp

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg