5 km med restitusjonstrening

5

5 km med restitusjonstrening. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med rolig restitusjonstrening.

Målet med treningsøkta

Målet med økta var å få i gang beina igjen etter en middels lang langtur.

Restitusjonstrening

Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Gjennomføring av treningsøkt

Restitusjonstreningen ble gjennomført som følger:

Løypa jeg løp i var speilblank og det pøste ned med regn. Det var ingen problem med å holde intensiteten på et lavt nivå, siden jeg hadde mer enn nok med å holde meg på beina. Beina er fine, men jeg kjenner at jeg har trent mye i det siste.

Relaterte artikler:

Rolig løping i 5 km

Restitusjon for 5 km under 18 min

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg