5 grunner til at løping er bortkastet tid

0
54
5 grunner til at løping er bortkastet tid

Lær mer om 5 grunner til at løping er bortkastet tid, og hva du kan gjøre for å ikke kaste vekk tiden når du trener løping.

Når du kaster bort tiden din på løping

Løping er vel ikke bortkastet tid, tenker du kanskje, og det er det kanskje ikke. Det finnes imidlertid måter å trene løping på som ikke gjør deg i bedre form, heller dårligere. Det kan være måter å trene på som i verste fall gjør deg skadet. Og hva er vitsen med å trene løping på en måte som dreper all motivasjon?

1. Du følger hodet og ikke kroppen

Når motivasjonen er på topp, er det fort gjort å gape over for mye trening. Du vil, men på sikt er sannsynligheten stor for at du ikke får det til. For motivasjonen går i bølgedaler, og hvordan går det med det ambisiøse treningsprogrammet når motivasjonen igjen når et bunnivå? Du skal være ambisiøs, og du skal sette deg høye mål, men du må ta en sjekk på hvor lang tid du regner med å bruke på målene du har satt deg. La kroppen bestemme, ikke hodet.

2. Du trener til du stuper

Kanskje den viktigste grunnen til at løping er bortkastet tid, er når du trener på et nivå som ikke er i nærheten av ditt egentlige formnivå. Du trener alt for mye og alt for hardt. Kort sagt, så tar du alt, omtrent hver gang du trener løping. Konsekvensen er at du ikke får restituert tilstrekkelig før neste treningsøkt, og du får et akkumulert behov for restitusjon. Konsekvensen blir ofte at du stagnerer, eller i verste fall blir overtrent og pådrar deg skader. Når du først har kommet til hektene igjen, er du tilbake til start igjen (i beste fall). Du må gjennomføre en realitetsorientering før du starter opp med løpetreningen. Test ut for å finne ditt formnivå, og la det være ditt utgangspunkt for treningen du skal gjennomføre. Vær ærlig med deg selv i denne fasen!

3. Du restituerer kun fordi du må

Mangelfull restitusjon går hånd i hånd med for mye og for hard trening. Du kan rett og slett ikke bli bedre dersom du går på akkord med hvile og restitusjon. Kroppen din trenger restitusjon, og det spiller ingen rolle om du er mosjonist eller toppløper. For å bli sterkere, raskere og mer utholdende, må du la kroppen få hente seg inn igjen. Å bruke restitusjon som en salderingspost vil til syvende og sist gjøre løpingen din til bortkastet tid, og i verste fall blir du skadet. Trene for å restituere, heller enn omvendt. Hvilen er bonusen din for vel gjennomført løpetrening. Vær takknemlig, og vit at det er når du restituerer at du blir i bedre form.

4. Du trener for lite variert

Å trene for lite variert er ikke helt bortkastet, men det er ikke langt unna. Når du trener i den samme løypa, med samme intensitet, vil du ha en viss formutvikling, for så å stagnere ganske raskt. Fortsetter du å trene på samme måten, vil du antakelig ikke bli i særlig bedre form. Å gjennomføre monoton løpetrening er ikke gøy og lite motiverende. Variere heller med hva du trener av løping, med hvilken intensitet du trener, og hvor du trener løping. Da vil du ganske raskt merke at pila vil peke oppover igjen, og du kan ha en jevn og god formutvikling.

5. Du trener ikke regelmessig

Du kan kontre med at det å trene regelmessig er det mange andre også som ikke gjør. Men det hjelper ikke deg. Du må trene regelmessig for å ha jevn og god formutvikling. Du trenger ikke nødvendigvis trene lenge, men du må trene med kontinuitet. Jo-jo trening der du er på noen uker, og noen uker av, er bortkastet tid. Tilbake til start igjen… Ta utgangspunkt i din totale treningsmengde i løpet av en uke når du skal gjøre dette. Del opp løpetreningen i flere kortere, mer intensive treningsøkter. Med kortere treningsøkter kan sannsynligheten for at du kutter ut jo-jo treningen være større.

Løping er IKKE bortkastet tid

Du skal gjøre mye galt for at løping skal være bortkastet tid, men det er grep du må ta for at du skal få enda mer ut av treningen din. «Status quo» er ikke tilstanden du vil være i når du legger ned MYE tid på løping. Du vil ha fremgang, og da må du trene smart. Du vil ikke kaste bort mer tid på trening som ikke virker. Du skal trene effektivt og ha en kontinuerlig og jevn formutvikling, så godt det lar seg gjøre. Det er det du vil, ingenting annet.

Relaterte artikler:

Fremgang når du trener løping

Aldri gå glipp av en løpetrening igjen