5 brilliante måter å trene intervall på

0
239
5 brilliante måter å trene intervall på
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Intervalltrening er ikke bare å trene til du stuper. Det finnes måter du kan trene intervall på som vil gjøre at du får helt nytt syn på intervalltrening. Lær hvordan!

Hvordan du kan trene intervaller på en brilliant måte

Du må trene intervaller på en måte som gir deg best mulig treningseffekt, og som på samme tid er motiverende. Det kan for mange løpere være en utfordring. Du må finne en balansegang der du trener variert med intervaller, og ikke hardere enn at treningen er komfortabelt hard. Hva som er komfortabelt hardt vil variere fra løper til løper, men det skal i alle fall ikke være hardere enn at du kan gjennomføre intervalløkta kontrollert.

1. Trene progressive intervaller

Å gjennomføre progressiv intervalltrening der du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste er smart, fordi da får kroppen en gradvis tilvenning til økt intensitet. Du får bedre effekt ut av intervalltreningen, fordi det blir enklere å fordele kreftene utover i treningsøkta. Du får også tid til å omstille deg mentalt på stadig hardere belastning.

2. Trene kortintervaller

Kortintervaller er effektiv intervalltrening de aller fleste kan gjennomføre, også nybegynnere. Selv om intensiteten ofte er høy, er varigheten på intervallene relativt kort, slik at belastningen ikke blir for hard. Treningsøkter med kortintervall tar relativt kort tid å gjennomføre, og for å øke intensiteten kan du korte ned på pausene. Kortintervaller kan gjøre deg til en sterkere, raskere og mer utholdende løper.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

3. Trene pyramideintervaller

Pyramideintervaller er en genial form for intervalltrening. Når du trener pyramideintervall øker du gradvis tiden du løper intervallene på, for så å gå samme vei ned igjen. Intensiteten på intervallene skal øke jo kortere intervallet er. Pausene på intervallene kan være lik mellom hvert intervall, eller være halvparten av lengden på intervallet. I likhet med annen type intervall skal pausene ikke være for lange. Pulsen skal ikke gå helt ned mellom hvert intervall når du trener pyramideintervall. Variasjonen i både lengde og intensitet når du trener pyramideintervall, gjør dette til meget effektiv intervalltrening, som kan være en motiverende måte å trene intervaller på.

4. Trene motbakkeintervaller

Med motbakkeintervaller får du både i pose og sekk. Motbakkeintervaller kan fungere som styrketrening for løpere, og på samme tid være hurtighetstrening. Å løpe intervaller i motbakker er mer skånsomt for beina, i og med at farten er lavere enn når du trener på flatmark. Motbakketrening kan også være effektiv trening for å trene opp løpeteknikk for bedre løpsøkonomi.

5. Trene fartslek

Når du trener fartslek, legger du inn perioder i en ellers rolig løpetur, der du øker tempoet og løper med høyere intensitet en kortere eller lengre periode. Intensiteten er vanligvis litt lavere enn for mer tradisjonell intervalltrening. Det gjør fartslek til en mer overkommelig form for fartslek for de aller fleste. For mange løpere kan fartslek være inngang til løpetrening med høyere intensitet.

En ny æra for intervalltrening

Glem fordommer om intervalltrening som en pinefull måte å trene løping på for å komme i bedre form. Intervalltrening skal ikke være hardere enn du orker, og når du når denne grensen, bør du ikke presse på enda mer. Trene intervaller komfortabelt hardt, og du vil merke at du på sikt greier enda mer, uten at det koster deg mer. Vær tålmodig og følg den naturlige progresjonen kroppen har når den blir sterkere og raskere.

Relaterte artikler:

Effektiv intervalltrening for å komme i form med løping

Den beste intervalltreningen for nybegynnere

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!