4×4 intervall for Oslo maraton

0
19
4x4 intervall for Oslo maraton

Lær mer om hvordan du skal trene 4×4 intervaller for Oslo maraton, for å trene opp hurtighet og evnen til å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom.

Trene 4×4 intervaller for Oslo maraton

4×4 intervaller for å trene opp hurtighet for Oslo maraton kan være effektiv trening, og kan inngå som en del av treningen med lange intervaller. 4×4 intervaller kan bidra til å øke din aerobe kapasitet og utholdenhet og gjøre deg raskere ved en gitt intensitet. 4×4 intervall for Oslo maraton bør imidlertid ikke bli gjennomført med for hard intensitet, og du kan gjennomføre 4×4 intervallene progressivt raskere.

Intervalltrening for Oslo maraton

Hvordan trene 4×4 intervall for Oslo maraton

Du skal gjennomføre 4 intervaller med 4 minutters varighet. Pausene bør være aktive, og kan vare tilsvarende halve tiden det tar å løpe intervallet. Intensiteten kan veksle mellom moderat til hard, og skal ikke gå høyere enn anaerob terskel. For å ha best utbytte av 4×4 intervall for Oslo maraton, bør du gjennomføre intervallene progressivt raskere, ved at du øker intensiteten innenfor ett intervall, og fra ett intervall til det neste. Da får kroppen en gradvis tilvenning til økt intensitet, og du vil ha bedre treningseffekt av intervallene, og på samme tid redusere risikoen for skader. Å løpe 4×4 intervall for hardt, kan virke mot sin hensikt. Treningseffekten kan bli dårligere, og kanskje enda viktigere, restitusjonstiden blir lengre. For nybegynnere som er dårligere trent, kan det å trene 4×4 intervall for hardt både gå hardt utover motivasjonen, og øke risikoen for skader.

Relaterte artikler:

Effekt av 4×4 intervall

Hvorfor trene 4×4 intervall