400 meter intervaller for 10 km under 60 min

0
495
400 meter intervaller for 10 km under 60 min
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

400 meter intervaller for 10 km under 60 min. Lær mer om hvordan du kan trene kortintervaller for å bli raskere når du skal løpe 10 km under 60 minutter.

Hvorfor trene 400 meter intervaller for 10 km under 60 min

Å løpe 10 km på en time tilsvarer en gjennomsnittlig fart på 6 minutter per km. For at du skal greie å holde denne farten over tid, kan du trene intervaller for at du skal bli raskere. Kortintervall med 400 metere kan være effektiv hurtighetstrening som kan hjelpe deg med å opprettholde tempoet når du løper 10 km, og for å ha en sterk avslutning på løpet.

Hvordan trene 400 meter intervaller for 10 km under 60 min

Avhengig av hvilken erfaring du har med intervalltrening du har fra før av, og om du løpt 400 intervaller tidligere, må du ta utgangspunkt i hvor raskt og hvor mange intervaller du skal gjennomføre. Du bør trene 400 meter intervaller progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele intervallet, og fra ett intervall til det neste. Pausene kan være inntil halve tiden det tar å løpe intervallet eller 200 meter. Ha aktive pauser der du holder deg i bevegelse, for å unngå å stivne.

Nedenfor har du et eksempel på en treningsøkt med 400 meter intervaller:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Oppvarming i 10-15 minutter, som avsluttes med 2-3 stigningsløp
  • 4-10×400 meter intervaller med 200 med gange eller jogg mellom hvert intervall
  • 10 minutter for å jogge ned avslutningsvis

Er du nybegynner, bør du ta det litt roligere når du løper 400 meter intervaller. Ha mer fokus på å få gjennomført antall repetisjoner som er passende for deg. Sørg også for å ha tilstrekkelig med hvilke mellom hvert intervall. Er du mer erfaren kan du avslutte hvert intervall på terskel, og korte ned på pausene slik at pulsen ikke går helt ned mellom hvert intervall.

400 meter intervaller for 10 km under 60 min

Kortintervall på 400 meter er trening du kan gjennomføre for alle typer distanser. Som trening for å løpe 10 km, kan denne type intervalltrening øke din aerobe kapasitet og gjøre deg raskere, som kan bidra til at du har mer kontroll på farten du må holde for å løpe 10 km under 60 min. Økt hurtighet kan også gjøre deg raskere i en sluttspurt.

Relaterte artikler:

200 meter intervall for 10 km under 60 min

Treningsprogram for 10 km løp under 60 min

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!