4 tips for å løpe mer økonomisk

0
308
4 tips for å løpe mer økonomisk

Du kan spare mye tid og krefter på trene opp løpeteknikken din. Lær hvilke grep du kan ta for å løpe raskere og mer økonomisk.

Hvordan forbedre løpsøkonomi

God løpsøkonomi er viktig for at du skal bruke minst mulig energi når du løper, og komme deg raskest mulig. Mye handler om hvilket løpesteg du har. Korte, raske løpesteg, der du har en lett fremoverlent holdning og bruker armene som pendler tett inntil kroppen.

1. Kortere løpesteg

Mange løpere har en tendens til å ha for lange løpesteg, noe som kan føre til at foten treffer underlaget foran deg. Hælen vil ofte treffe bakken først, og du får mye friksjon og en oppbremsing for hvert steg du tar, også fordi foten har lang tid den er i kontakt med bakken. Å treffe bakken med hælen først fører også til stor belastning på beina for hvert steg du tar. Du skal korte ned på steglengden, slik at foten treffer underlaget rett under hofta og skuldrene. Da vil foten treffe underlaget med forfot/midtfot, og foten vil ha mindre kontakt med underlaget, og med det mindre friksjon. Belastningen på beina blir mindre og du reduserer risikoen for å bli skadet.

2. Øke stegfrekvensen

Når du tar korter ned på steglengden, må du nødvendigvis øke stegfrekvensen for at du skal holde høyere fart. Ha som mål at du skal ha 160-180 løpesteg i minuttet, for optimal stegfrekvens.

3. Holdning når du løper

Ha en lett fremoverlent holding når du løper, og ha blikket rett frem. Hvis du ser ned i bakken når du løper, kan det føre til at du får en holdning der du bøyer deg fremover, og du vil ikke greie å få løftet knærne tilstrekkelig for å gjennomføre et riktig løpesteg. Pass på at du kommer opp og frem med hofta for hvert steg du tar.

4. Bruk armene som pendler

Bruk armene som pendler som hjelp for best mulig fremdrift, der du holder armene så tett som mulig inntil kroppen. Det er viktig for at du ikke skal få en vaggende løpestil, der kroppen svinger fra side til side.

Trening for bedre løpsøkonomi

Målet er som nevnt at du skal bruke minst mulig energi, for å kunne løpe raskest mulig. Prøv å være avslappet i skuldrene, og ikke knytt nevene når du løper. Korte løpesteg med høy frekvens er mye av resepten for at du skal ha en god løpsøkonomi, samtidig som du løper med en god holdning.

Relaterte artikler:

Riktig løpeteknikk for å løpe raskere og mer effektivt

Trening for bedre løpsøkonomi

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her