4 grunner til at løpere bør trene hurtighet på bane

0
16
4 grunner til at løpere bør trene hurtighet på bane

Her får du 4 grunner til at du løpere bør trene opp hurtighet på bane.

1. Ytelse

Dette er den mest åpenbare grunnen til at du bør gjennomføre hurtighetstrening når du trener for maraton. Med hurtighetstrening vil du løpe raskere. Det er garantert. Ved å trene i et raskere tempo, vil du stimulere muskler som er i bruk i høyere hastigheter. Du forbedrer også din aerobe utholdenhet, og greier å løpe i et høyere tempo uten at du går over til å trene anaerobt. Hvis du kan løpe raskere på kortere distanser, kan du også bli raskere på lenger distanser.

2. Løpsøkonomi

Hvis du kan lære deg å løpe mer økonomisk, vil du yte bedre på alle distanser. Det er vanskelig å si hvorfor hurtighetstrening forbedrer din løpsøkonomi, men det kan ha noe å gjøre med at du løper mer teknisk riktig når du løper med større hvert, spesielt i motbakker. Kanskje du også bruker andre muskler som fremmer bedre løpsøkonomi. Kanskje løper du mer avslappet. Lærer du deg hvordan du skal løpe med større fart, kan det være at du er mer avslappet når du skal løpe i maratonfart under konkurranse.

3. Variasjon

Å løpe samme distanse i samme fart dag etter dag er lite motiverende, og vil på et eller annet tidspunkt føre til at du stagnerer. For å gjøre løping motiverende og bidra til best mulig formutvikling, må du variere treningen, med tanke på distanse, terreng, intensitet og underlag du løper på.

4. Fokus

Hva som skiller de aller beste fra gode løpere, er evnen til å holde fokus gjennom et løp, enten det er 1500 meter eller maraton. Å tenke på noe helt annet er kanskje lurt for nybegynnere, men ingen god strategi for de som vil løpe virkelig fort. Når du lar tankene vandre når du løper maraton, vil tempoet gå ned, kanskje uten at du merker det. Hvis du holder deg fokusert, lærer du deg å konsentrere deg om alle systemer i kroppen, for å opprettholde en jevn fart, mobilisere krefter og løpe mest mulig økonomisk. Det krever full konsentrasjon å løpe raskt på bane, og disse egenskapene kan du overføre til landeveisløp.

Relaterte artikler:

Øvelser for spenst og hurtighet

Trene løping på bane