20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

4 ganger 4 intervall

All trening hjelper deg med å forbedre levetiden din. Høyintensiv intervalltrening (HIIT) kan være effektivt for god fysisk form.

Den randomiserte kontrollerte studien, som ble utført av NTNU, delte 1567 eldre nordmenn i alderen 70 til 77 i tre grupper. En gruppe deltok i kontinuerlig trening med moderat intensitet (løping, sykling, svømming), en annen deltok i HIIT, og en tredje trente etter ønske på et anstrengelsesnivå et sted mellom de to gruppene. Hvert segment av studien gjorde sine tildelte øvelser to ganger per uke i fem år.

Forfatterne av studien bemerket at i den generelle befolkningen forventes 90 prosent av aldersgruppen 70-77 å leve minst fem år til, mens 95 prosent av deltakerne i studien oppnådde forventningen – men resultatene fra HIIT-gruppen var fordelene mest uttalt. Dødelighet av alle årsaker var 36% lavere i HIIT-gruppen enn i kontrollgruppen. Fordelene med mental helse var også mer markante i HIIT-gruppen.

Den spesifikke HIIT-rutinen som ble brukt, var 4×4 intervaller, som deler hver HIIT-trening i en 10-minutters oppvarmingsperiode etterfulgt av fire intervaller med høy intensitet. Hvert intervall består av ett til to minutter med ekstrem anstrengelse, omtrent 90 prosent av maksimal hjertefrekvens, etterfulgt av en tre-minutters periode med omtrent 60 prosent av hjertefrekvensen. Økten avsluttes med en nedkjølingsperiode.

Slike HIIT-treningsøkter kan være nyttige for å redusere sykelighet. Så kontraintuitivt som det kan virke – er små perioder av stress faktisk gunstig for helsen din. Disse anstrengelsene for å presse deg selv er faktisk veldig bra for kroppen, fordi de utløser mange av anti aldringsmekanismene.

Og selv om ideen om HIIT-intervaller kan være skremmende for noen, er det en effektiv form for trening. Hvis knærne ikke er så bra, eller du av en eller annen grunn reduserer belastningen, kan du prøve styrketrening med høy intensitet og / eller HIIT med lav belastning i stedet for tradisjonelle HIIT-øvelser.

Relaterte artikler:

Hvordan løpe 4×4

4×4 trening

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE