32 km langtur i rolig tempo

0
87
32 km langtur i rolig tempo

32 km langtur i rolig tempo. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med en langtur på 32 km med lav intensitet.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å bygge aerob utholdenhet og øke lengden på hvor langt jeg skal løpe langturer. Målet er å trene langturer opp mot 38 km.

Rolige langturer

De rolige langturene er viktig for å trene opp din aerobe utholdenhet, som betyr at du forbedrer muskulaturens evne til å ta opp oksygen. God aerob utholdenhet gjør at du kan løpe lenge uten at den aerobe kapasiteten overskrides, og du går over til anaerob forbrenning. Trener du anaerobt får ikke muskulaturen nok oksygen, og som resultat vil du få en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Du vil bli tvunget til å sette ned tempoet, og blir det ille nok må du stoppe opp helt.

De rolige langturene er med på å bygge både din fysiske og mentale kapasitet. Å løpe langt utfordrer din fysiske kapasitet ved belastningen det er for beina å løpe i flere timer. Denne treningen er en tilvenning for muskulaturen, slik at den gradvis tåler mer og mer.

Gjennomføring av treningsøkt

Følgende ble gjennomført i denne treningsøkta:

Gjennomføringen av langturen gikk overraskende greit, til tross for at jeg hadde gjennomført treningsøkter på 20 og 15 km de foregående dagene. Jeg var ikke spesielt støl etter langturen, og ble heller ikke sliten mot slutten av langturen. Det kan virke som om beina begynner å bli mer vant til å løpe langt.

Relaterte artikler:

23 km langtur med moderat til hard intensitet

Restitusjon etter langturer