30×30 intervaller

3

30×30 intervaller. Lær mer om hvordan du kan trene 30×30 intervaller for å bli en raskere løper.

Hva er 30×30 intervall

30×30 intervall kan være effektiv intervalltrening der du løper med høy intensitet i 30 sekunder og hviler, går eller jogger i 30 sekunder. Dette kan være effektiv trening for å øke aerob utholdenhet og bli en raskere løper. For løpere som har liten eller ingen erfaring med intervalltrening fra før av, 30×30 intervall være en måte å komme i gang med intervalltrening.

Hvordan du kan trene 30×30 intervall

Du kan trene 30×30 intervall på følgende måte:

Oppvarming i 10-15 minutter som avsluttes med stigningsløp

5-15×30 intervaller med moderat til hard intensitet

10 minutter for å jogge ned avslutningsvis

Ha som mål å løpe intervallene progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til neste. Da får kroppen en gradvis tilvenning til økt belastning, og du reduserer risikoen for skader.

Relaterte artikler:

Kortintervall for nybegynnere

200 meter intervaller

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg