15 km løping i rolig tempo
15 km løping i rolig tempo
8. desember 2018
Restitusjonstrening med løping i 8 km
Restitusjonstrening med løping i 8 km
10. desember 2018
30 km langtur med lav intensitet

Stock.adobe.com

30 km langtur med lav intensitet

30 km langtur med lav intensitet. Denne søndagen løp jeg en rolig langtur som varte i 2 timer og 50 minutter.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å venne beina til belastning over et lenger tidsrom, for bedre å kunne stå maratondistansen ut. Videre målsetninger var å øke fettforbrenningen, og gjøre kroppen mer effektiv i å lagre og omsette glykogen.

Trene langturer for maraton

De rolige langturene er viktig for å trene opp din aerobe utholdenhet, som betyr at du forbedrer muskulaturens evne til å ta opp oksygen. God aerob utholdenhet gjør at du kan løpe lenge uten at den aerobe kapasiteten overskrides, og du går over til anaerob forbrenning.Trener du anaerobt får ikke muskulaturen nok oksygen, og som resultat vil du få en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Du vil bli tvunget til å sette ned tempoet, og blir det ille nok må du stoppe opp helt.

De rolige langturene er med på å bygge både din fysiske og mentale kapasitet. Å løpe langt utfordrer din fysiske kapasitet ved belastningen det er for beina å løpe i flere timer. Denne treningen er en tilvenning for muskulaturen, slik at den gradvis tåler mer og mer. Å løpe rolige langturer er også en fin øvelse i å takle mentalt det er å løpe langt. Du må ha fokus over en lengre periode, ikke minst i forhold til å ta det rolig på disse turene. Å løpe lenge kan av og til også være en prøve for din tålmodighet.

Gjennomføring av langtur

Langturen ble gjennomført på følgende måte:

Jeg var spent på hvordan det ville gå med denne langturen,siden jeg løp 15 km dagen før. Selv om disse 15 kilometerne gikk med lav intensitet, gikk det likevel tungt på grunn av 10 cm løssnø. De første 15 kilometerne av langturen gikk fryktelig tungt. Beina fungerte ikke, og jeg må slite meg igjennom første halvdel av langturen. Men så løsnet det. Jeg løp frem og tilbake i en 15 km lang løype, og returen gikk mye lettere. Jeg tror ikke treningsøkta dagen før skal ha all skylden for at denne langturen gikk tungt. Det var nok like mye en julemiddag med mye fet mat kvelden i forveien, som gjorde sitt for at denne langturen ble tung. Lærdommen må være at du tenker nøye igjennom hva du spiser dagen før langturer, selv om det er bare trening og ikke konkurranse.

Relaterte artikler:

Langtur på 29 km med lav til moderat intensitet

Tren løping med lav puls for å komme raskt i form

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *