3 tips til vinterløping

0
21
3 tips til vinterløping

Når vinteren først har festet grepet, og det er kaldt, mørkt og vått ute, kan det være krevende for alle løpere, også de mest drevne. Her får du 3 nyttige tips til hvordan trene løping om vinteren!

Trening ute om vinteren

Å gjennomføre løpetrening ute om vinteren da kvikksølvet kryper godt under null, kan gjøre noe med motivasjonen til alle løpere, også de mest hardbarka. Å løpe ute uansett vær, enten det sludder, regner, snø eller er bitende kulde krever at du er godt mentalt forberedt. Hvilke klær du bruker når du jogger ute er viktig for at du skal ha en best mulig løpsopplevelse. Løping i kaldt vær på grunn av dårlige klær skal i hvert fall ikke hindre deg fra å løpe ute. Varme løpeklær er derfor alfa og omega, men ikke for varme! Å jogge på snøføre kan være fantastisk, vel og merke hvis du har feste. Å løpe på snøføre gir deg ikke så mange andre muligheter enn å pigge de vanlige løpeskoene, i hvert fall ikke når temperaturen er rundt null grader.

1. Sørg for riktig bekledning når du skal løpe i kaldt vær

Å ha riktig bekledning er alfa og omega ved løping i kaldt vær. Å fryse seg gjennom treningsøkta inviterer ikke akkurat til gjentakelse. Det er viktig at du ikke kler deg for varmt. Å løpe med for varme klær er nesten like ubehagelig som å fryse. Derfor bør du kle deg så du fryser litt med en gang når du kommer ut av døra, og kan løpe deg varm på 1-2 km. Løping når det er vinter og kaldt ute krever ull. Ha alltid et ullag innerst både på overkroppen og underkroppen. Er det 10-15 minusgrader bør du vurdere å ha to ulllag, eventuelt fleecelag over ulla. Vindtett jakke og vinterløpetights er også påkrevd. Områdene du fryser mest er gjerne ører, hender og håndledd. Sørg derfor for å ha en ullue som går godt nedover ørene, og hansker med innerlag av ull, og som er vindtette. Trekk jakka godt over hanskene, slik at du ikke fryser på håndleddene. Ullsokker i joggeskoene er påkrevd, og det holder gjerne ned mot 10-15 minusgrader. Blir det enda kaldere, kan det være at du må ha tykke ullsokker for å holde varmen.

2. Vinterløping med kortere treningsøkter

Gjennomføre kortere treningsøkter når du trener løping om vinteren. Ha heller flere kortere treningsøkter, enn færre lengre treningsøkter. Vinterløping med kortere og mer effektive treningsøkter, kan gjøre treningen mer motiverende og du vil ha tilnærmet like gode treningsøkt. Vinteren er uansett utenom sesong, og hovedvekten av treningen skal være med lav intensitet. I stedet for å kave med lange, tunge treningsøkter, kan du heller bygge treningsvolumet sakte, men sikkert med kortere treningsøkter.

3. Vinterløping med lav intensitet

Vinterløping er tiden for basistrening. Dette er en periode der du bør ha fokus på å bygge opp treningsmengde. Hovedvekten av treningen bør være med lav intensitet. Vinteren er ikke tiden for å sette nye fartsrekorder på trening! Trene med lav intensitet i variert terreng, i den grad det lar seg gjøre.

Relaterte artikler:

Effektiv vintertrening for løpere

Treningsprogram for løping om vinteren