3 ting du bør gjøre NÅ med løpeteknikken din

0
44
3 ting du bør gjøre NÅ med løpeteknikken din

Du kan spare mye på å forbedre løpeteknikken din, og også redusere risikoen for skader. Lær hvilke grep du bør ta NÅ som vil gjøre deg til en raskere løper.

Trene opp løpeteknikken din

Mange mosjonistløpere har en løpeteknikk som gjør at de bruker mye mer energi enn de trenger når de løper, og som også kan øke skaderisikoen dramatisk. Løpere som lander på hælen bremser farten for hvert løpesteg de tar, og får en unødvendig stor belastning på muskulatur og ledd i beina og overkropp for hvert eneste løpesteg de tar. Ved å korte ned på løpesteget og øke stegfrekvensen, i tillegg til at du jobber med holdningen når du løper, kan det bidra til at du løper mer riktig.

1. Korte ned på steglengden

Dersom du har et for langt steg, lander foten foran deg, og sannsynligheten er stor for at du lander på hælen. Tenk deg at for hvert løpesteg du tar, lander du med kraft på hælen tilsvarende 2-3 ganger kroppsvekten din. Å lande på hælen vil i tillegg bremse deg ned for hvert eneste steg du tar, og vil gjøre at du bruker masse bortkastet energi. Ved å korte ned på steglengden vil foten mer naturlig lande rett under hofta der den skal lande. Du vil lande mer riktig på foten, og foten vil bruke mindre tid på underlaget, som igjen vil bidra til mindre friksjon. Du vil kunne løpe raskere og bruke minst mulig energi. Tenk deg at det skal gå en rett linje fra skuldrene gjennom hofta og ned i foten, for hver gang foten treffer underlaget.

2. Øke stegfrekvensen

Når du korter ned på løpesteget, må du øke stegfrekvensen for å holde farten oppe. Ideelt sett bør du ha en stegfrekvens som er på 160-180 steg i minuttet. Det vil kreve en god del trening for å komme opp i denne frekvensen, men er fullt mulig å trene seg opp til gjennom spesifikk trening. Økt stegfrekvens kan bidra til enda kortere kontakt med underlaget, noe som betyr mindre friksjon og belastning på beina. Du har med andre ord mye å vinne på å øke stegfrekvensen.

3. Riktig holdning når du løper

En del løpere har en tendens til å komme bakpå når de løper. Da vil du ikke i god nok grad greie å komme opp og frem med hofta, og du øker sannsynligheten for at bakre del av foten treffer bakken først. Ha en lett fremoverlent holdning når du løper, og rett blikk fremover. Følg en rett linje når du løper og ha fokus på alt kraft skal være rettet mot å få deg raskest mulig fremover.

Du vil forbedre løpeteknikken din

Jobber du systematisk med å korte ned på steglengden og øke stegfrekvensen, i tillegg til å løpe med rett holdning, vil det gi deg store fordeler som løper. Når du har innarbeidet den rette teknikken vil du løpe raskere fordi du får en bedre løpsøkonomi. Du kan også redusere risikoen dramatisk med tanke på skader.

Relaterte artikler:

Trene opp løpeteknikk

Fordeler med spensttrening for økt styrke og bedre løpeteknikk