3 grunner til at du aldri kommer i gang med trening

0
166
3 grunner til at du aldri kommer i gang med trening
SX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!

Kommer du aldri i gang med trening? Du er ikke alene, og hvordan du skal komme i gang med trening er kanskje enklere enn du tror. Lær hvorfor!

Grunner til at mange aldri kommer i gang med trening

Det kan finnes mange grunner til at du ikke kommer i gang med trening, men det er noen årsaker som går igjen hos nesten alle som vil begynne å trene, men ikke får det helt til. Én grunn kan være at vi har en oppfatning om hvor mye og hvor hardt man bør trene, som ikke er i samsvar med hva kroppen din faktisk tåler av trening. For lite tid til trening er en annen årsak som florerer. Der rett og slett ikke tid til å trene i en hektisk hverdag. En tredje årsak til at mange forventer å se resultater av treningen raskt. Vi er rett og slett ikke tålmodige nok til å trene systematisk over tid, inntil du har en effekt av treningen.

1. Trene for mye og for hardt

Vi har gjerne en oppfatning om hva som må til for å komme i den formen vi ønsker. Denne oppfatningen kan ofte ikke være i samsvar med ditt egentlige formnivå. Hodet vil ofte mer enn kroppen, og resultatet blir ofte for mye og for hard trening. Trener du på denne måten vil du raskt stagnere, og på sikt øker du risikoen for å bli skadet. Å trene for mye og for hardt er det svært få som greier veldig lenge, og før eller siden kan det føre til at du avstår fra trening igjen, for kortere eller lenger perioder.

2. Har ikke tid til å trene

Dette er en reell problemstilling for mange som sliter med å komme i gang med trening. I en hektisk hverdag med jobb, familie og fritidsaktiviteter kan det være krevende å finne tid til trening. Du må likevel skape tid til trening, og det gjør du ved å liste opp absolutt alt du gjør i løpet av en dag. Deretter prioriterer du det du har på lista ved å sette det viktigste øverst. Start på bunnen av lista og fjerne det som du strengt tatt ikke trenger å gjøre i løpet av en dag (sosiale medier er et eksempel). Å gå pragmatisk til verks på denne måten burde frigjøre noe tid til trening. Bruk denne tiden til å trene. Verre er det ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

3. Du må være tålmodig

Det tar tid å etablere en rutine med trening, og det tar tid å komme i form. Det er kroppen din som bestemmer hvor lang tid. For at du skal greie å opprettholde motivasjonen, bør du trene deg opp gradvis over lenger tid. Lytt til kroppen og la den bestemme hvor lang tid. Du må være tålmodig og ha en langsiktig perspektiv med treningen. Du vet at du blir i bedre form dersom du gir det nok tid, og denne formutviklingen kan være kontinuerlig, hvis du trener på kroppens premisser.

Du kommer i gang med trening

Med relativt enkle grep og tålmodighet kommer du i gang med trening. Ikke gi opp! Ha et langsiktig mål med treningen din, og bygg opp formen din gradvis i et tempo du kan være komfortabel med. Rom ble ikke bygd på en dag. Da deg den tiden du trenger.

Relaterte artikler:

10 tips for å komme i gang med løping

Trening når man ikke er motivert

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

Opptil 

23%

rabatt!