Trening i 12 km med rolig tempo
Trening i 12 km med rolig tempo
13. oktober 2018
Restitusjonstrening når du er sliten
Restitusjonstrening når du er sliten
15. oktober 2018

23 km langtur med moderat til hard intensitet

23 km langtur med moderat intensitet. Denne treningsøkta løp jeg en langtur i kupert terreng med moderat til hard intensitet.

Raske langturer

Å løpe langturer er noe av den viktigste løpetreningen du kan gjennomføre når du forbereder deg til maraton. Selv om langturene i all hovedsak skal gjennomføres i et rolig tempo med lav intensitet, vil du oppleve å ha stort utbytte av å løpe noen av langturene raskere.

Raske langturer med moderat til hard intensitet er effektiv aerob trening som vil øke ditt maksimale oksygenopptak, og i enda større grad venne kroppen og beina til belastningen det er å løpe et maraton. Økt aerob kapasitet og styrke vil gjøre deg til en mer utholdende maratonløper.

Målet med langturen

Målet med langturen var å trene opp aerob kapasitet, øke hvor langt jeg løper langturene, og venne beina til å løpe med høy belastning.

Gjennomføring av langtur

Langturen ble gjennomført på følgende måte:

  • 23 kilometer langtur med moderat til hard intensitet

Utgangspunktet for langturen skulle være å løpe i et rolig tempo, men det gikk ikke helt etter planen. Jeg bestemte meg for å løpe i et raskere tempo i siste halvdel av langturen, selv om det gikk tungt. Det gikk faktisk veldig tungt de første 14 kilometerne, før det begynte å løsne litt. Etter det prøvde jeg å øke tempoet i de lette partiene av løypa. Etter 2 km med nedoverbakker ble løypa mer krevende, med en slak stigning oppover i omtrent 7 km. Etter det var det mye opp og ned i kupert terreng.

Jeg kjente det godt i beina etter denne langturen, også i knærne, så i morgen blir det hviledag. Kroppen sa tydelig i fra etter denne turen at den trenger hvile.

Evaluering av treningsøkta

Etter en periode på en drøy uke hvor det har gått tungt, har denne langturen vært en bekreftelse på at jeg bør ta det litt roligere fremover. Det kjenner jeg på kroppen, og jeg kommer til å kjøre med noe lavere intensitet på intervalltrening og tempotrening i uka som kommer.

Den totale treningsmengden denne uka ble på drøyt 68 km, og jeg har ligget jevnt på denne treningsmengden de siste 3 ukene.

Relaterte artikler:

Langtur med moderat intensitet

Langturer for å løpe maraton under 3 timer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *