20 km løping med moderat intensitet

0
7
20 km løping med moderat intensitet
Stock.adobe.com

20 km løping med moderat intensitet

20 km løping med moderat intensitet. I dag løp jeg 20 km i et litt raskere tempo enn vanlig.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å løpe i et raskere tempo, noe nærmere maratonfart, for å øke aerob kapasitet og venne beina til økt belastning.

Trene med moderat intensitet

Trening med moderat intensitet kan være løping med 70-80% av makspuls, med en hjertefrekvens som ligger mellom 126-144 slag per minutt, dersom personen har en makspuls på 180. Varighet mellom 10-40 minutter. Treningseffekten er en økning i det generelle treningstempoet, som gjør det lettere å utføre anstrengelser av moderat intensitet og øker prestasjonsevnen. Stabil, kontrollert, rask pusting.

Det er sjelden én bestemt måte å trene løping på, der du skal løpe med moderat intensitet. Vanligvis intensiteten på trening være moderat innenfor alle former for løpetrening, også når du trener løping med lav intensitet. Likevel er det mer vanlig at du trener løping med moderat intensitet når du trener intervalltempo og progressiv løping. Også innenfor denne type høyintensitetstrening vil intensiteten variere mellom lav, moderat og hard.

Gjennomføring av treningsøkt

Gjennomføringen av langturen gikk på følgende måte:

  • 20 km løping med moderat intensitet i flatt, lett kupert terreng

Treningsøkta ble gjennomført i en løype jeg bruker mye om vinteren. Dette er en flat løype, som er noe kupert i begynnelse og slutt. Treningsøkta startet rolig de første 2-3 kilometerne, for så å øke i intensitet resten av økta. Intensiteten for det meste moderat, med perioder der intensiteten også var hard.

Etter 4 treningsøkter etter hverandre, inkludert en hard motbakketrening, begynner jeg å kjenne det i beina. I morgen blir det en hviledag.

Relaterte artikler:

Hvordan trene med moderat intensitet

Tempotrening med moderat intensitet

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here