2 måter å trene intervall: Hvilken er mest effektiv?

0
230
2 måter å trene intervall - Hvilken er mest effektiv
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Intervalltrening kan være en effektiv måte å bli i bedre form, vel og merke hvis du trener på en måte som gradvis øker kroppens aerobe kapasitet. Lær mer om hvordan.

Hensikten med intervalltrening

Hensikten med intervalltrening er å øke kroppens aerobe kapasitet, det vil si å løpe over et lenger tidsrom med høyere intensitet. Denne typen trening vil over tid øke kroppens maksimale oksygenopptak, øke slagvolumet til hjertet, redusere hvilepuls og effektivisere opptaket av oksygen i lungene. Antall kapillarårer rundt muskelfibrene vil øke, kroppens muskelfibrer blir mer utholdende og mitokondriene øker i antall og størrelse. Kroppens evne til å forbrenne fett og karbohydrater blir også bedre. I tillegg blir personens motivasjon til ytterligere trening bedre, og viljen til å presse seg blir sterkere. Utføres bevegelsene riktig i treningen vil også bevegelsesteknikken bli bedre og mer effektiv.

1. Du tar ut alt når du trener intervaller

En del løpere har en tendens til å trene intervaller til de stuper. Målet er hele tiden å presse seg litt mer når de gjennomfører intervalltrening. Å trene intervaller på denne måten vil øke din aerobe kapasitet, men vil antakelig kreve relativt lang restitusjon i etterkant av intervalløkta, og skaderisikoen øker. Belastningen på kroppen er også stor når du trener intervaller med tilnærmet maksimal intensitet, og du vil kunne oppleve problemer med å gjennomføre hele treningsøkta med så høy intensitet, avhengig av hvor mange repetisjoner du gjennomfører. Å motivere seg for intervalltrening kan være knalltøft når du på forhånd vet hvor hardt dette er.

2. Du trener progressive intervaller

Når du gjennomfører progressiv intervalltrening, har du som mål å øke intensiteten gradvis gjennom repetisjonene du gjennomfører. Du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Kroppen får en gradvis tilvenning til stadig høyere belastning, og muskulaturen er varm og smidig før du begynner å ta skikkelig i. Intensiteten vil gjerne veksle fra moderat til hard. Det kan være enklere å motivere seg for denne måten å trene intervaller på, når du øker intensiteten gradvis.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Den mest effektive måten å trene intervaller

Ikke overraskende er det å trene progressive intervaller den mest effektive måten du kan gjennomføre intervalltrening på. Å trene progressive intervaller gir deg best treningseffekt, fordi det kan være enklere å fordele kreftene gjennom hele treningsøkta. Å trene intervall på denne måten, er også mer skånsomt for kroppen, og du kan redusere risikoen for skader. Intervalltreningen blir mer motiverende når du utfører den progressivt. Intervalltrening for mange løpere er å trene hardt, og det får du også når du trener intervaller progressivt, men tiden du trener med hard intensitet vil være kortere når du trener progressiv intervalltrening. Det kan gi deg kortere restitusjonstid.

Relaterte artikler:

Progressiv intervalltrening

Få bedre kondisjon med effektiv intervalltrening

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!