16-8 diett

0
362
16-8 diett
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

16-8 dietten er en av de mest populære metodene for faste. Lær mer om hvilke fordeler du kan ha av å gjennomføre periodisk faste.

Fasting har vært praktisert i tusenvis av år og er viktig i mange forskjellige religioner og kulturer rundt om i verden. I dag setter nye varianter av faste en ny vri på gammel praksis. 16-8 diett er en av de mest populære metodene for faste. Talsmenn hevder at det er en enkel, praktisk og bærekraftig måte å gå ned i vekt og forbedre den generelle helsen.

Denne artikkelen gjennomgår vi 16-8 periodisk faste, hvordan det fungerer og om det passer for deg.

Hva er 16-8 diett?

16-8 periodisk faste innebærer å begrense inntak av mat og kaloriholdige drikker til et vindu på åtte timer per dag, og å avstå fra mat de resterende 16 timene. Denne syklusen kan gjentas så ofte du vil, fra bare en eller to ganger per uke til hver dag, avhengig av personlige preferanse. 16/8 intermitterende faste har økt i popularitet de siste årene, spesielt blant de som ønsker å gå ned i vekt og forbrenne fett. Mens andre dietter ofte setter strenge regler, er 16-8 dietten lett å følge og kan gi gode resultater med minimal innsats. Det anses generelt som mindre restriktivt og mer fleksibelt enn mange andre kostholdsplaner og kan lett passe inn i omtrent enhver livsstil. I tillegg til å øke vekttap, antas også at 16-8 dietten forbedrer blodsukkerkontrollen, øker hjernens funksjon og forbedrer levetiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Hvordan komme i gang 16-8 faste

16-8 periodisk faste er enkelt, trygt og bærekraftig. For å komme i gang, begynn med å velge et åtte timers vindu og begrense matinntaket til det tidsintervallet. Mange foretrekker å spise mellom kl. 12 og 20, da dette betyr at du bare trenger å faste over natten og hoppe over frokosten, men fortsatt kan spise en balansert lunsj og middag, sammen med noen få snacks gjennom dagen. Andre velger å spise mellom kl. 09.00 og 17.00, noe som gir god tid til en sunn frokost rundt kl. 09.00, en vanlig lunsj kl 12-13, en lett middag kl 16-17. Du kan imidlertid eksperimentere og velge den tidsrammen som passer best til timeplanen din. Uansett når du spiser, anbefales det at du spiser flere små måltider og snacks fordelt jevnt over hele dagen, for å bidra til å stabilisere blodsukkernivået og holde sult under kontroll. For å maksimere de potensielle helsemessige fordelene ved kostholdet ditt, er det viktig å holde seg til næringsrik mat og drikke i løpet av spiseperiodene dine. Å fylle på næringsrik mat kan hjelpe deg med å balansere kostholdet ditt og gi deg muligheten til å høste fordelene som 16-8 dietten har å tilby.

Prøv å balansere hvert måltid med et godt utvalg av sunne matvarer, for eksempel:

  • Frukt: Epler, bananer, bær, appelsiner, fersken, pærer, etc.
  • Grønnsaker: Brokkoli, blomkål, agurker, grønne grønnsaker, tomater, etc.
  • Helkorn: Quinoa, ris, havre, bygg, bokhvete, etc.
  • Sunt fett: Olivenolje, avokado og kokosnøttolje
  • Kilder til protein: Kjøtt, fjørfe, fisk, belgfrukter, egg, nøtter, frø, etc.

Å drikke kalorifrie drikkevarer som vann og usøtet te og kaffe, selv når du faster, kan også bidra til å kontrollere appetitten mens du holder deg hydrert. På den annen side kan å overdrive inntak av søppelmat negere de positive effektene forbundet med 16-8 periodisk faste, og kan ende med å gjøre mer skade enn bra for helsen din.

Fordeler med 16-8 dietten

16-8 periodisk faste er en populært diett fordi den er lett å følge, fleksibel og bærekraftig på lang sikt. Det er også praktisk, siden det kan kutte ned mengden, tid og penger du bruker på matlaging og tilberedning av mat hver uke. Når det gjelder helse, har 16-8 periodisk faste blitt assosiert med en lang liste over fordeler, inkludert:

  • Økt vekttap: Ikke bare hjelper det å begrense inntaket av mat til noen timer per dag, og kutter kalorier i løpet av dagen, men studier viser også at faste kan øke metabolismen og øke vekttap.
  • Forbedret kontroll av blodsukkeret: Det har vist seg at periodisk fasting reduserer de faste insulinnivåene med opptil 31% og senker blodsukkeret med 3–6%, noe som potensielt reduserer risikoen for diabetes.
  • Forbedret levetid: Selv om bevis hos mennesker er begrenset, har noen dyreforsøk funnet at periodisk faste kan forlenge levetiden.

Ulemper ved 16-8 periodisk faste

16-8 periodisk faste kan være forbundet med mange helsemessige fordeler, men det har noen ulemper og er kanskje ikke riktig for alle. Begrensning av inntaket til bare åtte timer per dag kan føre til at noen mennesker spiser mer enn vanlig i spisevinduet, i et forsøk på å gjøre opp for timevis med faste. Dette kan føre til vektøkning, fordøyelsesproblemer og utvikling av usunne spisevaner. 16-8 dietten kan også forårsake negative bivirkninger på kort sikt når du først er i gang, for eksempel sult, svakhet og tretthet, selv om disse ofte avtar når du opparbeider deg en rutine.

I tillegg antyder noe forskning at periodisk faste kan påvirke menn og kvinner forskjellig, med dyreforsøk som rapporterer at det kan forstyrre fruktbarhet og reproduksjon hos kvinner. Imidlertid er det behov for flere menneskelige studier for å evaluere effekten av periodisk faste kan ha på reproduktiv helse. I alle fall må du huske å begynne gradvis og vurdere å stoppe eller oppsøke legen din hvis du er bekymret eller opplever negative symptomer.

Er 16-8 periodisk faste riktig for deg?

16-8 periodisk faste kan være en bærekraftig, trygg og enkel måte å forbedre helsen din på når den er kombinert med et næringsrikt kosthold og en sunn livsstil. Imidlertid bør det ikke sees på som en erstatning for et balansert, godt balansert kosthold rik på hele matvarer. For ikke å nevne, du kan fremdeles være sunn selv om periodisk faste ikke fungerer for deg.

Selv om 16-8 periodisk faste generelt anses som trygge for de fleste friske voksne, bør du snakke med legen din før du prøver det, spesielt hvis du har underliggende helsemessige forhold. Dette er viktig hvis du tar medisiner eller har diabetes, lavt blodtrykk eller en historie med spiseforstyrrelser. Periodisk faste anbefales heller ikke for kvinner som prøver å bli gravid eller de som er gravide og/eller ammer. Hvis du har noen bekymringer eller opplever uheldige bivirkninger mens du faster, må du ta kontakt med legen din.

Relaterte artikler:

Periodisk faste resultater

Faste helsegevinst

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-