Motbakketrening for 5 km under 18 min
Motbakketrening for 5 km under 18 min
18. mai 2018
14 km rolig løping

14 km rolig løping

Denne treningsøkta besto av 14 km med rolig løping. Rolig løping er viktig for å friske opp beina mellom de harde treningsøktene og skape kontinuitet i løpetreningen.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre en treningsøkt der intensiteten ikke var for høy, for å friske opp beina etter en hardere treningsøkt.

Skape kontinuitet i løpetreningen

Å skape kontinuitet i løpetreningen, som gjør at du trener løping regelmessig, er viktig for at du skal ha en jevn og god formutvikling som løper. Kontinuitet er også viktig for å forebygge løpeskader.

Kontinuitet er nøkkelen til å lykkes med løping. Formen din blir bygd gradvis opp over en lenger periode. Ved å trene jevnt gjennom hele året, vil du sørge for en jevn formutvikling.

Mange løpere går ned på treningen én eller flere ganger i året, og kommer ut av form. Resultatet av å trene løping på denne måten blir at du bruker mesteparten av året på å prøve å komme tilbake til tidligere formnivå. Det leder sjelden til suksess.

Å ha en liten periode der du ikke trener kan være bra, fordi du kan ikke toppe formen gjennom hele året. Men du må unngå å ha for mange og for lange slike perioder, for å holde deg på høyden mentalt og fysisk. Sørg derfor for å gjennomføre rolig løping og alternativ trening i perioder du tar det roligere.

Gjennomføring av treningsøkta

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 14 km løping
  • Varighet 75 minutter
  • Treningsøkta ble gjennomført i kupert terreng på asfalt

Gjennomføringen av denne type treningsøkter skal gå greit, og denne treningsøkta føltes lett. Likevel ble drøyt 45 minutter av treningsøkta gjennomført med moderat intensitet. Riktignok i nedre del av denne sonen (70-75%) av makspuls. Jeg opplever det som veldig vanskelig å holde pulsen nede på lav intensitet når jeg løpe i kupert terreng, der det går mye opp og ned. For å få til det må jeg ned i krabbefart i de bratteste bakkene.

Evaluering av treningsøkta

Det er ikke mye å si om denne treningsøkta annet enn at jeg må ha som målsetning å trene mindre med moderat intensitet i treningsøkter som i utgangspunktet skal gå med lav intensitet.

Relaterte artikler:

Løpetrening i pulssone 2 med lav intensitet

Trene løping i pulssone 3 med moderat intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *