Motbakketrening for 5 km under 18 min
Motbakketrening for 5 km under 18 min
18. mai 2018
Terskeltrening med synkende pyramideintervall
Terskeltrening med synkende pyramideintervall
21. mai 2018

14 km rolig løping

14 km rolig løping

14 km rolig løping

Denne treningsøkta besto av 14 km med rolig løping. Rolig løping er viktig for å friske opp beina mellom de harde treningsøktene og skape kontinuitet i løpetreningen.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre en treningsøkt der intensiteten ikke var for høy, for å friske opp beina etter en hardere treningsøkt.

Skape kontinuitet i løpetreningen

Å skape kontinuitet i løpetreningen, som gjør at du trener løping regelmessig, er viktig for at du skal ha en jevn og god formutvikling som løper. Kontinuitet er også viktig for å forebygge løpeskader.

Kontinuitet er nøkkelen til å lykkes med løping. Formen din blir bygd gradvis opp over en lenger periode. Ved å trene jevnt gjennom hele året, vil du sørge for en jevn formutvikling.

Mange løpere går ned på treningen én eller flere ganger i året, og kommer ut av form. Resultatet av å trene løping på denne måten blir at du bruker mesteparten av året på å prøve å komme tilbake til tidligere formnivå. Det leder sjelden til suksess.

Å ha en liten periode der du ikke trener kan være bra, fordi du kan ikke toppe formen gjennom hele året. Men du må unngå å ha for mange og for lange slike perioder, for å holde deg på høyden mentalt og fysisk. Sørg derfor for å gjennomføre rolig løping og alternativ trening i perioder du tar det roligere.

Gjennomføring av treningsøkta

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 14 km løping
  • Varighet 75 minutter
  • Treningsøkta ble gjennomført i kupert terreng på asfalt

Gjennomføringen av denne type treningsøkter skal gå greit, og denne treningsøkta føltes lett. Likevel ble drøyt 45 minutter av treningsøkta gjennomført med moderat intensitet. Riktignok i nedre del av denne sonen (70-75%) av makspuls. Jeg opplever det som veldig vanskelig å holde pulsen nede på lav intensitet når jeg løpe i kupert terreng, der det går mye opp og ned. For å få til det må jeg ned i krabbefart i de bratteste bakkene.

Evaluering av treningsøkta

Det er ikke mye å si om denne treningsøkta annet enn at jeg må ha som målsetning å trene mindre med moderat intensitet i treningsøkter som i utgangspunktet skal gå med lav intensitet.

Relaterte artikler:

Løpetrening i pulssone 2 med lav intensitet

Trene løping i pulssone 3 med moderat intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *