Spis riktig når du trener
Spis riktig når du trener
19. november 2018
Mat etter trening
Mat etter trening
19. november 2018
14 km løping med lav intensitet

Stock.adobe.com

14 km løping med lav intensitet

14 km løping med lav intensitet. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med 14 km løping på asfalt med lav intensitet.

Trening med lav intensitet

Løpetrening i sone 2 skal være trening med lav intensitet, og det er trening med lav intensitet du skal trene mest av i ditt løpeprogram. Hele 80 prosent av løpetreningen bør foregå i et rolig tempo som ikke overstiger pulssone 2. Tempoet skal ikke være høyere enn at du kan snakke vanlig mens du løper.

Målet med treningsøkta

Denne treningsøkta er de korteste av langturene jeg fremover kommer til å trene ukentlig. Målet med langturene fremover, er å løpe en tur på 15, 20 og 30 kilometer, og ha en gradvis økning på disse langturene utover vinteren.

Gjennomføring av treningsøkta

Treningsturen ble gjennomført over 14 kilometer, og intensiteten var lav. Siste halvdelen av løypa var kupert med mye opp og ned. Her gikk pulsen opp, noe jeg var bevisst på. Likevel valgte jeg å opprettholde et visst tempo, slik at jeg fikk en variasjon med tanke på hvilken intensitet jeg trente med. Gjennomføringen gikk greit, og jeg følte i etterkant at jeg hadde mye mer å gå på.

Relaterte artikler:

Hvordan trene løping med lav intensitet

Tren løping med lav puls for å komme raskt i form

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *