13 km løping i krevende terreng

0
79
13 km løping i krevende terreng

Denne treningsøkta trente jeg med moderat intensitet i kupert terreng som vekslet mellom sti, skogsvei og grusvei.

Effekt av trening

Denne treningen forbedret min grunnleggende aerobe utholdenhet og aerobe kondisjon, og økte metabolismen. Kroppens evne til å lagre oksygen i det kardiologiske systemet og i musklene ble forbedret. Denne treningen utviklet også utholdenheten for musklene som arbeider. Ettersom treningsøkten var lang, kan effektene forventes å være sterkere. Fett og karbohydrater er næringskildene som kroppen bruker ved denne treningsintensiteten.

Målet med treningsøkt

Målet med treningsøkta var å bygge treningsvolum og variere med hvilket underlag jeg trener løping på.

Gjennomføring av treningsøkt

Løypa steg fra 174 til snaut 400 meter over havet over strekning på 6 km, noe som bidra til moderat intensitet selv ved lavt tempo. Deretter fulgte en bratt nedstigning på 2,5 km, og ett lettere parti på drøyt 3 km. Denne rundløypa er en av mine favorittløyper som jeg bruker i sommerhalvåret. Variert og krevende løype!

Relaterte artikler:

Tren fartslek og kom i form med løping

Personlig trener for nybegynnere