Hard trening om vinteren
Hard trening om vinteren
5. desember 2018
Anaerob trening og restitusjon
Anaerob trening og restitusjon
5. desember 2018
1200 meter intervaller

Stock.adobe.com

1200 meter intervaller

1200 meter intervaller. Lær deg hvordan du kan trene langintervaller på 1200 meter for å øke aerob kapasitet og bli en raskere og mer utholdende løper.

Trene intervaller på 1200 meter

Å trene langintervaller på 1200 meter kan være effektiv trening for å øke aerob kapasitet for å bli en raskere og mer utholdende løper. Det kan være en fordel om du har en viss erfaring med intervalltrening, før du går i gang med såpass lange intervaller. Det er likevel fullt mulig for nybegynnere, bare du tilpasser intensiteten på intervallene.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene 1200 meter intervaller.

Med hvilken intensitet du kan trene 1200 meter intervaller

Vanligvis vil intervaller på 1200 meter bli løpt med moderat til hard intensitet, og det er viktig at du tenker igjennom på forhånd hvordan du vil disponere kreftene når du løper langintervall. En effektiv måte å trene langintervall på 1200 meter kan være å løpe dem progressivt, ved at du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Ved å løpe 1200 meter intervaller på denne måten, vil du få en jevnere fordeling med tanke på hvilken intensitet du løper med, og det vil være enklere for deg å disponere kreftene gjennom hele treningsøkta. Det vil bidra til at du får en bedre effekt ut av intervalltreningen, og kan også bidra til å redusere risikoen for skader fordi kroppen får en gradvis tilvenning til økt belastning.

Hvordan trene 1200 meter intervaller

1200 meter intervaller kan du løpe på bane eller langs vei. For å gjøre intervallene litt mer krevende kan du kan korte ned på pausene, eller løpe intervallene i kupert terreng. Eksempel på denne formen for intervalltrening kan være at du løper 4-6×1200 meter intervall med pause tilsvarende halve tiden det tar å løpe intervallet. Alternativt kan du gå i 400 meter før neste intervall. Pausene bør være korte, og pulsen skal ikke gå helt ned igjen før neste intervall. Når du trener på denne måten, vil du oppleve at pulsen gradvis blir høyere og høyere for hvert intervall du tar. Pass på at du ikke går over til å trene anaerobt.

Restitusjon når du trener 1200 meter intervall

Hvor lang restitusjonstid du har etter 1200 meter intervaller vil i stor grad avhenge av hvor hardt du har løpt dem. Trener du intervall progressivt, kan det bidra til å korte ned på restitusjonstiden, fordi du unngår å løpe for mye med for hard intensitet. Å gjennomføre stigningsløp i etterkant av intervalltreningen, kan fremskynde restitusjonsprosessen, ved at avfallsstoffer raskere blir transportert vekk fra de belastede områdene i muskulaturen. Hvordan du bør restituere bør i stor bli basert på hvor sliten du er i muskulaturen, og det kjenner du godt dagen etter intervalltreningen. Er du sliten, bør du kanskje vurdere å ha en hviledag. Er du fin i beina kan du vurdere om du skal gjennomføre restitusjonstrening med svært lav intensitet.

1200 meter intervaller

For best mulig effekt av intervalltreningen bør du variere langintervaller på 1200 meter med kortintervall. Da får du trent opp både utholdenhet og hurtighet på en effektiv måte, og variasjon i måten du trener intervall på kan gjøre treningen mer motiverende.

Relaterte artikler:

Effektiv intervalltrening for løpere

Effektiv kondisjonstrening for løpere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *