11 km løping i kupert terreng

0
54
11 km løping i kupert terreng

Denne treningsøkta løp jeg en rolig tur i en løype jeg bruker mye. Løypa veksler mellom skogsvei, sti og grusvei.

Effekt av trening

Denne treningen forbedret min grunnleggende aerobe utholdenhet og aerobe kondisjon, og økte metabolismen. Kroppens evne til å lagre oksygen i det kardiologiske systemet og i musklene ble forbedret. Denne treningen utviklet også utholdenheten for musklene som arbeider. Ettersom treningsøkten var lang, kan effektene forventes å være sterkere. Fett og karbohydrater er næringskildene som kroppen bruker ved denne treningsintensiteten.

Målet med treningsøkta

Bygge treningsvolum og venne beina til økt belastning frem mot maraton.

Gjennomføring av treningsøkt

Løypa starter med jevn stigning, helt du har løpt omtrent halvveis, før det går nedover igjen langs skogsvei. Helt nede går løype litt opp og ned i en lysløype. Gjennomføringen gikk greit, men jeg kjente jeg var støl i muskulaturen store deler av turen, noe som kan tyde på at jeg har behov for ytterligere restitusjon. I morgen venter en langtur, så det spørs det hvordan beina responderer på det.

Relaterte artikler:

Jogging som restitusjon

Trene til halvmaraton på 8 uker