Hvile etter trening
Hvile etter trening
26. november 2018
Effektiv trening på 20 min
Effektiv trening på 20 min
26. november 2018

100 meter intervaller

100 meter intervaller. Å trene kortintervall kan være en effektiv form for hurtighetstrening alle kan gjennomføre, uavhengig av formnivå.

Trene 100 meter intervall

Å trene kortintervall på 100 meter kan være effektiv trening både for å øke din aerobe kapasitet og bli en raskere løper. 100 meter intervall er trening du kan gjennomføre på kort tid, og likevel oppnå god effekt. Selv om kortintervall ofte blir gjennomført med høy intensitet og korte pauser, er dette overkommelig trening for de fleste, og kan være en smart måte for nybegynnere å starte opp med intervalltrening.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene 100 meter intervaller.

Trene 100 meter kortintervall

Kortintervall på 100 meter kan du løpe på forskjellig underlag, som bane, grus asfalt og sti. Kortintervall på 100 meter kan også være perfekt å trene i motbakker. Ved å variere med hvor du løper 100 meter intervall, kan det bidra til bedre effekt på intervalltreningen, og også redusere risikoen for skader, spesielt når du løper kortintervall i motbakker, der belastningen vil være mindre. Pausene når du trener 100 meter intervall vil som regel være korte, og som regel bør du ha lenger pauser jo hardere du løper dem. Tilpass pausene derfor etter ditt formnivå og med hvilken intensitet du løper dem.

Hvordan du kan trene 100 meter intervall

Som vi har vært inne på tidligere, bør du variere med hvor du løper 100 meter intervall. Det kan bidra å gjøre intervalltreningen mer morsom og motiverende å gjennomføre, og redusere risikoen for å bli skadet.

Klassisk kortintervall på 100 meter

Kortintervall på 100 meter som du kan gjennomføre i flatt eller kupert terreng. Gjennomføre 10-15×100 meter intervall, og gå eller jogge i pausene. Løp intervallene progressivt raskere innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste.

100 meter intervall i motbakke

Eksempel på 100 meter intervall i motbakke kan være som følger:

  • 10×100 meter intervall

Variere fart, lengde og antall repetisjoner etter ditt formnivå. Prøv å løpe intervallene progressivt raskere, ved at du øker farten gradvis gjennom hele intervallet. Jogg i rolig ned som pause mellom hvert intervall.

100 meter intervall på bane

Å trene 100 meter intervall på bane er enkelt, ved at du bruker markeringene for hver 100 meter. Gå eller jogge i 25-50 meter, som pause mellom hvert intervall. Også her bør du prøve å løpe intervallene progressivt raskere. Tilpasse antall repetisjoner etter eget formnivå.

100 meter intervaller

Å trene intervall på 100 meter kan være en effektiv måte for nybegynnere å komme i gang med fartstrening. I og med at intervalltreningen tar relativt kort tid å gjennomføre, og belastningen dermed blir mindre, er dette en motiverende og mindre skadeutsatt form for intervalltrening. Trener du 100 meter intervall i motbakker, kan det redusere belastningen ytterligere, ved at farten, og dermed også intensiteten er mindre høy. I tillegg får du trent på teknikk for bedre løpsøkonomi når du løper i motbakker.

Relaterte artikler:

Hvordan trene kortintervaller for å komme i løpeform

Kortintervall for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *