treningsprogram og tips til nybegynnere som skal løpe halvmaraton
Treningsprogram og tips til nybegynnere som skal løpe halvmaraton
30. mai 2017
tips om hvordan variere intensiteten når du løper langturer
Tips om hvordan variere intensiteten når du løper langturer
1. juni 2017

10 tips som får deg i gang med løping om morgenen

10 tips som får deg i gang med løping om morgenen

10 tips som får deg i gang med løping om morgenen

Morgenløping gir deg mange fordeler. Du får ro og fred til refleksjon og ettertanke, og kan planlegge det du skal gjøre resten av dagen.

Det er en grunn til at mange liker å løpe tidlig om morgenen. Det har mange fordeler. Du er avslappet og har bygd opp overskuddet etter en god natts søvn. Å løpe om morgenen gir deg også rom for refleksjon og ettertanke, og det er fin måte å legge planer for hva som skal skje resten av dagen.

Løping gjør deg klar i hodet, og du er mer enn klar for starte dagen etter en tidlig løpetur. Etter å ha gjort unna treningsturen er ettermiddagen frigjort, og du trenger ikke stresse med å finne tid til trening i en ellers så tettpakket hverdag.

Likevel, det kan være tøft å etablere en vane på å stå opp tidlig for å løpe en tur. Det hjelper lite at du var topp motivert for å løpe kvelden i forveien. Fristelsen for å trykke på snooze-knappen vil ofte være stor når alarmen går i 5-6 tiden om morgenen.

Men det er håp. Selv om det kan ta en god stund å venne seg til å stå opp tidlig og løpe en tur, finnes det råd som kan hjelpe deg til å bli en morgenfugl, og det er ikke så vanskelig som du kanskje tror.

I det følgende vil du få 10 tips som kan hjelpe deg med å komme deg opp om morgenen for å ta en løpetur.

1. Sett deg et mål

Sett deg mål for hva du ønsker å oppnå i forhold til det å løpe om morgenen. Det kan være at du ønsker å frigjøre tid på ettermiddagene i en stressende hverdag, der det er minimalt med egentid. Sett deg mål for hvor mange ganger du ønsker å løpe om morgenen hver uke. Det kan være lurt å starte med én dag i uka, der du planlegger å løpe tidlig om morgenen, for å teste ut hvordan det fungerer.

Når du har satt deg klare mål for hva du vil oppnå med trene tidlig, vil det gjøre det enklere for deg å nå målene du har satt deg.

2. Gjør alt klart kvelden i forveien

Det er en stor fordel om alt er klart og tilrettelagt for løpeturen kvelden i forveien. Alt det du ikke har gjort kan og vil bli små hinder for deg når du skal ut å løpe, som igjen kan føre til at du dropper løpeturen. Legg frem treningstøy, sko og drikke, slik at du på kort tid kommer deg ut på løpetur. Hvis du har behov for å spise eller drikke noe før løpeturen, må alt dette også være klart.

Jo bedre du planlegger og tilrettelegger for løping om morgenen, jo større sannsynlighet er det for at du gjennomfører det du har planlagt.

3. Vær tålmodig og ikke gi opp

Rom ble ikke bygd på en dag. Det å etablere den gode vanen det er å løpe om morgenen, er heller ikke gjort over natten. Det vil komme tilbakeslag, der du i kortere eller lengre perioder ikke kommer deg opp morgenen for å løpe. Det er helt normalt. Det som er viktig er at du reiser deg for hvert tilbakeslag og aldri gir opp! Vær tålmodig, og du vil, før eller senere, ha gjort det til en vane å løpe om morgenen.

Ikke nok med det; Etter hvert vil du finne ut at det er vanskelig å løpe på andre tidspunkt enn tidlig om morgenen.

4. Få nok søvn

Sørg for at du får deg nok søvn. Du bør som et minimum ha 6-7 timers god søvn hver natt. Dersom du har som mål å løpe en tur tidlig, kan det være at du må justere tidspunktet i forhold til når du legger deg om kvelden. Det er viktig at søvn ikke blir en salderingspost bare fordi du starter å løpe tidlig om morgenen.

Få nok søvn og det vil bli enklere for deg å komme seg opp om morgenen.

5. Gjør det kjent blant familie og venner

Gjør det kjent blant familie og venner at du har tenkt å starte å løpe om morgenen. På den måten legger du litt press på deg selv, og gjør at terskelen for å la være blir litt høyere. De fleste vil oppfatte deg som en spreking med høy selvdisiplin, du som løper tidlig om morgenen. La den tanken fyre opp motivasjonen din.

Gjør familie og venner til din heiagjeng når du skal gjøre det til en rutine å løpe om morgenen.

6. La det gå sport i å trene om morgenen

Du er et konkurransemenneske. La det gå sport i å komme seg opp om morgenen for å løpe. Før motivasjonen, selvdisiplinen og iveren etter å trene løping over på det å trene tidlig.

Du har det som skal til for å gjennomføre det du ønsker å gjøre.

7. Avtal å trene sammen med noen

Avtal med noen du kjenner som også kunne tenke seg å trene tidlig om morgenen. Å forplikte seg til å løpe tidlig sammen med andre gjør det vanskeligere å droppe ut. Trener du sammen med én eller flere, kan dere motivere hverandre på dager da motivasjonen ikke er helt på topp.

Gjør morgenløpingen til en sosial begivenhet.

8. Ta det rolig

Å trene løping tidlig på morgenen er for mange ikke tidspunktet for de harde treningsøktene. Senere, når du har blitt en hardbarka morgenløper, kan du kjøre treningsøkter med høyere intensitet. Inntil da, løp rolige turer i et tempo som ikke gjør deg alt for sliten. Hvis du føler for å øke intensiteten noe, så kan du gjøre det i siste del av løpeøkta.

Spar de harde treningsøktene til et senere tidspunkt på dagen.

9. Hold deg varm

Når du løper tidlig om morgenen er det viktig at du holder deg varm, spesielt om vinteren da det kan være iskaldt ute. Hvis du ikke kler deg godt nok, kan det bli et sjokk på kroppen når du først kommer deg ut. Sjekk værmeldingen kvelden i forveien, og finn frem klær tilpasset temperaturen ute.

Ikke la feil bekledning stoppe deg fra å løpe tidlig om morgenen.

10. Forson deg med at det vil gjøre litt vondt i begynnelsen

Å legge om til nye vaner kan være hardt arbeid, og å etablere rutiner på å løpe om morgenen er intet unntak. Når du akkurat har stått opp, har fått på deg treningsklærne og kommer deg ut, vil det kanskje gjøre litt vondt i begynnelsen. Prøv å forsone deg med det. Etter hvert når du får opp temperaturen i kroppen går alt mye lettere. Husk det, og la det være en del motivasjonen for å løpe tidlig om morgenen.

Det gjør litt vondt i begynnelsen når du løper om morgenen, men ikke så vondt.

Konklusjon

Alle har det som skal til for å bli morgenløpere. Du er et B-menneske, sier du kanskje, men det er ikke synonymt med at det er umulig for deg å trene løping tidlig om morgenen. A-mennesker kan også slite med å komme seg opp om morgenen.

Bruker du tipsene gitt i denne artikkelen, og kombinerer disse med en god porsjon selvdisiplin, skal det mye til for at du ikke skal bli en morgenløper. Noe av det viktigste du kan gjøre er å være tålmodig og ikke gi opp. Videre er det viktig at du løper rolig på morgenøktene. Og husk at familie og venner er din heiagjeng.

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Kom i form med effektive måter å trene løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *