10 tips for å få en lavere hvilepuls

0
121
10 måter for å få en lavere hvilepuls

Hvis du har en for høy puls, finnes det en rekke grep du kan ta for å senke hvilepulsen din og med det en bedre livskvalitet. Lær hvordan!

Når du har for høy puls

Hvis hjerterytmen er for høy, kan det være på grunn av følelsesmessig stress eller miljøfaktorer, er å takle årsaken den beste måten å redusere hjerterytmen.

Måter å redusere endringer i hjerterytmen kan være å

  • øve på dype pusteteknikker
  • slappe av og prøver å være rolig
  • gå en tur, ideelt borte fra et urbant miljø
  • ha et varmt, avslappende bad eller dusj
  • trene tøynings- og avslapningsøvelser, for eksempel yoga

Mange livsstilsvaner kan bidra til å senke hvilepuls på lang sikt. Sunnere vaner kan også forbedre en persons evne til å opprettholde en sunn hjerterytme under fysisk aktivitet og stress.

10 tips for en lavere hvilepuls

  1. Trene seg til en lavere puls. Regelmessig trening er den enkleste og mest effektive måten å oppnå en varig, lavere hjerterytme.

2. Hold deg hydrert. Når kroppen er dehydrert, må hjertet jobbe hardere for å stabilisere blodstrømmen. Drikk rikelig med vann og urtete gjennom hele dagen.

3. Begrens inntaket av sentralstimulerende midler, som for eksempel koffein. Stimulerende midler kan forårsake dehydrering, noe som øker hjertets arbeidsmengde.

4. Begrens alkoholinntaket. De fleste former for alkohol dehydrerer kroppen. Alkohol er også et giftstoff, og kroppen må jobbe hardere for å behandle og fjerne det.

5. Spis et sunt, balansert kosthold. Å spise et variert kosthold rikt på frukt, grønnsaker, magre proteiner, nøtter og belgfrukter kan bidra til å forbedre hjertets helse, så vel som generell helse.

Mat og tilskudd rike på antioksidanter og sunt fett kan senke blodtrykket og gjøre det lettere for hjertet å pumpe.

Næringsstoffer som er sunt for hjertet kan være:

  • Omega-3 fettsyrer, funnet i fisk, magert kjøtt, nøtter, korn og belgfrukter
  • Fenoler og tanniner. Finnes i te, kaffe og rødvin
  • Vitamin A, som finnes i de fleste bladgrønne grønnsaker
  • Kostfiber, som finnes i fullkorn, nøtter, belgfrukter, og de fleste frukter og grønnsaker
  • Vitamin C, spesielt funnet i sitrusfrukter, grønne grønnsaker og bønnespirer.

6. Få nok søvn. En kronisk søvnmangel legger stress på hele kroppen, inkludert hjertet. De fleste voksne bør få mellom 7 og 9 timers søvn om natten.

7. Oppretthold en sunn kroppsvekt. Ekstra vekt legger øker belastningen på kroppen og hjertet.

8. Redusere langvarig stress. Stress forårsaket av arbeid eller økonomi gjør at hjertet og resten av kroppen må jobbe hardere for å opprettholde en normal rytme og flyt.

9. Kom deg ut. Forskning viser at mennesker som tilbringer mer tid i naturen, selv en kort spasertur i skogen eller i en park, har en tendens til å være lykkeligere og mindre stressede enn mennesker som ikke gjør det.

10. Øv deg på avslapningsteknikker. Aktiviteter som øker selvinnsikt og oppmerksomhet, for eksempel meditasjon, kan bidra til å redusere stress når du trener rutinemessig.

Relaterte artikler:

Hvordan beregne hvilepuls

Hvor høy puls når du trener hardt