10 måter å slutte å spise sent på kvelden


KLOKKESALG!

GJØR ET KUPP PÅ KLOKKER!



OUTLET

40-80% PÅ EN

MENGDE VARER!


Mange mennesker spiser sent på kvelden, selv når de ikke er sultne. Lær mer om hvordan du skal slutte med det.

Om kvelden kan du spise mer kalorier enn du trenger, noe som kan føre til vektøkning. Her er 10 ting du kan gjøre for å slutte å spise sent på kvelden eller om natten.

Identifisere årsaken til at du spiser på kvelden

Spising som kvelden kan blant annet være forårsaket av kjedsomhet, sult og spiseforstyrrelser. Å identifisere årsaken vil hjelpe deg å ta de riktige stegene for å løse problemet.

Identifisere utløserne til at du spiser

I tillegg til å identifisere den overordnede årsaken til spising om kvelden, kan det være nyttig å lete etter et bestemt mønster av hendelser som vanligvis utøser spiseatferden. Folk spiser om kvelden av mange grunner. Hvis du ikke er sulten, men likevel spiser om kvelden, bør du finne ut hva som forårsaker denne atferden.

Få en rutine på når du skal spise

Å ha en rutine for måltider og søvn kan hjelpe deg med å bryte usunne atferdssykluser. Dette kan hjelpe hvis du ikke har appetitt på dagtid eller har en tendens til å overspise om kvelden.

Planlegge måltidene

Planlegging av måltider og snacks kan hjelpe deg med å håndtere matinntaket og avverge sult.

Søk profesjonell hjelp

For noen mennesker med spiseforstyrrelser kan det være viktig å søke profesjonell hjelp og støtte for å overvinne problematisk og usunn spiseatferd om kvelden.

Håndtere stressfaktorer

I stedet for å spise, prøv å håndtere stress og angst ved å bruke avslapningsteknikker, mild trening eller tøying.

Spise regelmessig gjennom dagen

Å spise vanlige måltider vil forhindre deg i å bli for sulten om kvelden, og vil hjelpe deg med å håndtere cravings og ukontrollerbare matimpulser.

Spis nok protein

Protein er kjent for å holde deg mettere lenger. Å inkludere protein ved hvert måltid kan redusere cravings og natt spising, men for mye vil lagre seg som fett på kroppen. Derfor er det i tillegg viktig at du gjennomfører regelmessig fysisk aktivitet, helst daglig.

Ikke ha usunn mat i huset

Fjern usunn mat ut av huset. Hvis du gjør det, hindrer du deg i å snacke på det hele kvelden.

Distrahere deg selv

Hvis du spiser av kjedsomhet, så prøv å finne på noe annet du liker å gjøre om kvelden for å holde deg opptatt.

Relaterte artikler:

Sunt kosthold og trening

Hvorfor er det viktig med et sunt kosthold

Om forfatteren

Spurt Av Spurt
40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!