10 km rolig restitusjonstrening

1

Denne treningsøkta gjennomførte jeg med 10 km rolig restitusjonstrening, dagen etter etter en krevende økt med langintervall.

Restitusjonstrening

Restitusjonstrening bør gjennomføres med svært lav intensitet, og treningsøktene bør være korte. Gjennomfører du denne type trening riktig, kan disse treningsøktene bli gjennomført i tillegg til den øvrige treningen du gjennomfører. Dersom du trener 4 ganger hver uke, der du gjennomfører 2 økter med henholdsvis fartslek og intervalltrening, samt en treningsøkt med lav intensitet, og 1 langtur, kan du legge inn 2 korte treningsøkter med restitusjonstrening. Eksempelvis kan du legge inn én treningsøkt med restitusjonstrening etter langturen, og én økt etter intervalltreningen. Ved å legge inn restitusjonstrening etter krevende treningsøkter, kan det bidra til at du restituerer raskere. Treningsøktene med restitusjonstrening bør ikke være lenger en 5-6 kilometer. Se på dette som restitusjon, ikke trening. Disse treningsøktene skal ikke være en merbelastning, men være restitusjon.

Gjennomføring av restitusjonstrening

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

10 km med lav intensitet

Treningsøkta gikk en kupert løype som varierte med flate partier, nedoverbakker og motbakker. Jeg kjente det godt i beina etter intervalltreningen med 800 meter intervaller dagen før, så jeg tok det rolig.

Relaterte artikler:

Restitusjonstrening for nybegynnere

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg