10 km rolig løping

1

10 km rolig løping. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med 10 km rolig løping, dagen etter en hard intervalltrening.  

Mål med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å løpe i et rolig tempo, som restitusjonstrening etter en hard intervalløkt dagen før.

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 10 km rolig løping i kupert terreng

Løypa jeg gjennomførte treningen er kupert, og starter med 2 km løping i nedoverbakke, før det blir løpt 1 km i et flatt parti. Deretter stiger løypa gradvis i 2 km. Samme vei tilbake. De siste kilometerne tilbake blir med ganske hard stigning, og det er vanskelig å holde pulsen lav nok i motbakkene. På tross av dette var ble dette en rolig treningsøkt med lav intensitet.

Treningsøkter som denne er viktige i etterkant av harde treningsøkter, og det er viktig at de blir løpt med lav nok intensitet, slik at beina blir fullt restituert til neste harde treningsøkt. Det har vært en tendens til at rolige treningsøkter har blitt løpt med moderat intensitet, noe som absolutt ikke er hensikten.

Relaterte artikler:

Treningsprogram 10 km løping

Rolig løping i 10 km

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg