Trening som gjør deg utholdende
Trening som gjør deg utholdende
19. oktober 2018
Trening som gir fremgang
Trening som gir fremgang
19. oktober 2018

10 km rolig løping

10 km rolig løping. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med 10 km rolig løping, dagen etter en hard intervalltrening.  

Mål med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å løpe i et rolig tempo, som restitusjonstrening etter en hard intervalløkt dagen før.

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 10 km rolig løping i kupert terreng

Løypa jeg gjennomførte treningen er kupert, og starter med 2 km løping i nedoverbakke, før det blir løpt 1 km i et flatt parti. Deretter stiger løypa gradvis i 2 km. Samme vei tilbake. De siste kilometerne tilbake blir med ganske hard stigning, og det er vanskelig å holde pulsen lav nok i motbakkene. På tross av dette var ble dette en rolig treningsøkt med lav intensitet.

Treningsøkter som denne er viktige i etterkant av harde treningsøkter, og det er viktig at de blir løpt med lav nok intensitet, slik at beina blir fullt restituert til neste harde treningsøkt. Det har vært en tendens til at rolige treningsøkter har blitt løpt med moderat intensitet, noe som absolutt ikke er hensikten.

Relaterte artikler:

Treningsprogram 10 km løping

Rolig løping i 10 km

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *