32 km langtur i rolig tempo
32 km langtur i rolig tempo
23. desember 2018
Synkende pyramide 4-3-2-1
Synkende pyramide 4-3-2-1
26. desember 2018

10 km restitusjonstrening

10 km restitusjonstrening. Etter en drøy langtur forrige dag, passet det bra å løpe en rolig tur med lav intensitet.

Mål med treningsøkt

Målet med treningsøkta var å trene, men likevel ikke avbryte den pågående restitusjonen etter en krevende langtur.

Restitusjonstrening

Restitusjonstrening kan i mange tilfeller være et godt alternativ til fullstendig hvile, og er som vi har vært inne på tidligere, lettere trening enn den aktiviteten du vanligvis gjennomfører. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømningen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømningen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Gjennomføring av restitusjonstrening

Restitusjonstreningen ble gjennomført på følgende måte:

  • Løping med svært lav intensitet i 10 km

Løypa jeg gjennomførte restitusjonstreningen er den jeg ofte bruker til denne type treningen. Det er en rundløype som først går ned og så opp igjen. For å legge på noen ekstra kilometer, løp jeg et par runder ekstra i nabolaget. Beina fungerte fint, til tross for at jeg løp nesten 32 km foregående dag.

Relaterte artikler:

Restitusjonstrening etter harde treningsøkter

Restitusjonstrening for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *