10 km på 40 min fart

0
93
10 km på 40 min fart

Lær mer om med hvilken intensitet du kan trene for å løpe 10 km på 40 min fart, og hvilke strategier du kan velge når du skal gjennomføre 10 km løp.

Hvordan løpe 10 km på 40 min fart

Regnestykket er enkelt; For å løpe 10 km på 40 minutter må du holde en gjennomsnittsfart på 4 minutter per km. Er du god, greier du kanskje å holde denne gjennomsnittsfarten for hver km gjennom hele løpet, men for de aller flest vil farten variere, og hvilken strategi du velger må passe for deg. Noen velger å åpne hardt, noe som kan føre til at farten blir lavere mot slutten av løpet, mens andre igjen tar det litt roligere de første kilometerne og avslutter sterkt mot slutten av løpet.

Trening for 10 km på 40 min fart

Uansett hvordan du velger å disponere kreftene dine når målet er å løpe 10 km på 40 min fart, bør du ha gjennomført variert trening i forkant med lav, moderat og hard intensitet. Avhengig av hva du trener, vi hastigheten på treningen variere. Nedenfor har du et forslag til hvilken fart du kan holde innenfor forskjellige typer trening du kan gjennomføre når du trener til 10 km.

  • Trening med lav intensitet: 4:52-5:29 minutt per km
  • Tempotrening: 4:00-4:27 minutt per km
  • Terskeltrening: 4:00 minutt per km (1000 meter)
  • Intervalltrening: 3:51 minutt per km (1000 meter)
  • Sprintintervaller: 1:26 minutt per km (400 meter)

Husk at farten alltid må ses i sammenheng med intensiteten du skal holde på trening. Tempotrening blir gjerne gjennomført med moderat til hard intensitet, intervalltrening med hard intensitet, og sprintintervaller med hard til maksimal intensitet. Test ut og justere farten slik at du har riktig intensitet når du trener.

Relaterte artikler:

5 km med 20 min hastighet

Hvor fort bør man løpe 10 km