10 km med sprintintervaller

1

10 km med sprintintervaller. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med med 10 km rolig løping med 10×200 meter sprintintervaller.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var økt hurtighet og forbedret løpsøkonomi, og kombinere hurtighetstreningen med rolig løping med lav intensitet.

Gjennomføring av treningsøkt

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

2,5 km rolig oppvarming

10×200 meters sprintintervaller med en varighet på 39-43 sekunder

2,5 km for å jogge ned

Sprintintervallene tok vekslet mellom 39-43 sekunder i varighet, og jeg hadde 2 minutters pause der jeg vekslet mellom å gå og jogge. Jeg løp intervallene opp mot maksimalt, men holdt igjen noe fordi jeg kjenner det litt i venstre akilles når jeg tar i. Jeg følte likevel at jeg fikk tatt meg skikkelig ut med disse intervallene.

Relaterte artikler:

Trening i pulssone 5 med maksimal intensitet

5 tips for å bli en bedre løper

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg